10. Protiv
prevlasti novca
Malo je teško nama koji živimo u prilično drukčijoj civilizaciji stvoriti
sebi pravu sliku onoga što je moglo biti područje djelovanja jednoga
pučkog misionara u Srednjem vijeku. Kada bi ulazio u grad, na njegova leđa
palo je sve što tišti jedno društvo: svađe raznih stranaka u sukobu sa
svećenstvom, napetosti u obiteljima, sumnje mislilaca, loši uvjeti u
tamnicama, općinski i gradski pravilnici... Sve je padalo na njega. Tako
se i Antun morao prilagoditi i raditi svašta po malo, u prilog suživotu,
te da bi evanđelje moglo prodrijeti, nadahnuti i preobraziti osobe i
strukture. U vremenu kada je većina žitelja živjela od ratarstva,
stočarstva i ribolova, samo se manji dio bavio obrtništvom, koje se tada
baš počelo razvijati i otvarati vrata gospodarskom napretku Europe, s
trgovinom koja ga je pratila. Sve je to iskoristio manji krug vrlo
zauzetih i sposobnih ljudi, koji su počeli raditi s novcem. Tako su
nastajale prve banke, a uz to se počeo gomilati kapital kod bogatih
pojedinaca, a na svoje su došli i lihvara. Svetac je, u duhu evanđelja,
vodio poseban rat protiv lihvara, koji su bili vrlo moćni, pa su ih se svi
bojali i mrzili ih. Glasovito je čudo koje je Antun učinio na pogrebu
jednoga gulikože, kada je otkrio da se pokojnikovo srce ne nalazi u
tijelu, nego u blagajni gdje je čuvao svoje zlato.
|

Čudo s lihvarovim
srcem
(F. Vecellio -
Svečeva škola) |