VERITAS - br. 6/2002.

>[SADRŽAJ]<

SUGOVORNICI


UPOZNAJMO SAMI SEBE!

TRAŽIMO ISTINU!


Prof. Vesna GračnerProfesorica psihologije Vesna Gračner javlja nam se svake srijede u 20:30 na valovima Hrvatskoga katoličkog radija i pomaže slušateljima da upoznaju sebe. Što ju je motiviralo da se bavi psihologijom kao životnim opredjeljenjem, govori za čitatelje časopisa "Veritas".

Profesorice Gračner, prepoznatljivi ste po svom smirenom glasu kojim se obraćate slušateljima. Molimo Vas da nam se ukratko predstavite.

Rođena sam u Zagrebu kao mlađe dijete u obitelji i odrastala sam s puno roditeljske ljubavi. Mama je bila kućanica i bila je emocionalno izuzetno zrela osoba. Od mame sam naučila kako proživljavati svoje osjećaje, kao i to da nema stvari koju ja ne mogu učiniti ako to zaista želim. Taj stav pomagao mi je u životu, naročito u kriznim situacijama. Prva takva krizna situacija je bila kada sam pala na prijemnom ispitu na arhitekturi. Bio je to za mene kao kraj svijeta, a roditelji su me poslali u Njemačku koja se pokazala kao bolji fakultet, onaj životni. Radila sam u projektnom birou i proputovala gotovo cijelu Europu. Upoznala sam mlade ljude koji su se intenzivno bavili svojom prošlošću, tj. mladi Nijemci su morali prihvatiti ono što se u Njemačkoj događalo u drugom svjetskom ratu, i to nije bilo lagano. S njima sam učila kako tražiti istinu o sebi i kako demokratski razgovarati. Podijelili bismo se u dvije grupe prema afinitetu i tada argumentirano raspravljali istražujući neku temu. Na kraju bismo donijeli zajednički zaključak i svi bismo nešto naučili.

Druga kriza je nastupila kad sam se vratila kući, a navikla sam na jedno u prosjeku razvijenije društvo od našeg kojeg je još gušila komunistička "demokracija". Činilo mi se da je sve bilo u kaosu, ja više nisam spadala ni tamo, ni ovamo, pa ipak, bila je to moja domovina i trebalo je naći rješenje. Upisala sam Višu tehničku školu i diplomirala dvije godine kasnije. Željela sam upisati treću godinu na arhitekturi, jer kod nas su uglavnom poslove tehničara radili inženjeri, ali te godine se to nije moglo, nego tek iduće. Izgleda da su prepreke bile tu da me upute na psihologiju, koja se pokazala kao ono što sam cijeli život tražila, ali ni tada nisam mislila da će ta moja "ljubav" postati moj poziv. Upisala sam psihologiju zbog sebe, odnosno da riješim svoje probleme. Studij znanstvene psihologije dao mi je solidan temelj da nastavim tražiti istinu o sebi, a danas znam da je to posao za cijeli život.

Upoznajmo sami sebe! Tražimo istinu! Objasnite što Vas je navelo da se bavite tim pozivom?

Puno toga! Na mom putu, sjećam se, kako me potresla knjiga Karen Hornay "Naši unutrašnji konflikti", jer je opisivala maske u kojima sam našla sebe. Tada sam tražila rješenja, jer moja nisu više funkcionirala. Istina nas doista oslobađa, ali je gubitak iluzija bolan. Željela sam svoje iskustvo podijeliti s drugima, pa sam poklonila tu knjigu K. Hornay, ali takav dramatičan utjecaj je imala samo na mene. Tada sam naučila da ljudi prihvaćaju određene istine tek kada su spremni za njih. Kasnije su mi puno pomogli tzv. "antipsihijatri" Cooper i Laing, a nakon njih Primalna terapija A. Janova. No, dalje mi sama psihologija nije više mogla pomoći. Jednostavno nisam uz sav taj rad na sebi mogla shvatiti tko sam ja u stvarnosti i koji je smisao mog života. Kroz jednu duboku krizu, Bog je našao načina da me vrati sebi, tj. postao je djelatan u mome životu. Zato kriza jest terapeut i iscjelitelj.

Shvatila sam što se misli pod time da smo napravljeni na sliku i priliku Božju, tj. da svaki čovjek najdublje u sebi ima Istinsku ličnost, kako bismo mi psiholozi opisali tu metaforu - na sliku i priliku Božju. Shvatila sam da životom vladaju Božji zakoni ili načela, i da imamo probleme tamo gdje ih se ne držimo. Mi poznamo te zakone, no pravo je umijeće i živjeti po tim zakonima u svakodnevnim malim stvarima. Danas se prosječni čovjek toliko razvio da neće činiti zlodjela, ali mi neprestano griješimo u našim emocijama, a emocije su nedorečene misli. To mi psiholozi nazivamo emocionalnom inteligencijom koja određuje 80 % životnog uspjeha, za razliku od kvocijenta inteligencije koji određuje 20 % životnog uspjeha. Cilj je postati emocionalno jednako zreo koliko smo to zreli u logičnom razmišljanju, jer osoba koja ima, primjerice, IQ 160, a emocionalno je nezrela, potencijalno može učiniti puno zla, jer natprosječnom inteligencijom upravlja dijete u nama. Um kojim ne upravlja srce, loš je gospodar.

Objasnite čitateljima zašto i kada ljudi traže pomoć psihologa!

Ljudi najčešće potraže psihologa kad upadnu u krizu i kad niti jedan dotadanji način ne rješava njihove probleme. Tek tada smo spremni suočiti se sa svojim strahovima koji nas priječe da vidimo istinu. A svi su ti problemi rezultat naših uvjerenja, stavova, misli i osjećaja koji nisu istiniti. Tek u krizi čovjek je spreman sagledati i naučiti nešto novo o sebi, a to znači sagledati onaj dio sebe koji nazivamo ranjenim djetetom.

Obrazložite pobliže pojam ranjenog djeteta u nama!

Možemo razlikovati ranjeno i istinsko dijete u nama, ili tamu i svjetlost u nama. Ranjeno dijete je dio psihe koji je zbog bolnog iskustva u djetinjstvu bio potisnut i nije se zbog toga mogao razvijati. Taj dio našeg nesvjesnog sastoji se od velikog broja fragmenata psihe koji ostaju u nama sve dok ih život i drugi ljudi ne iznesu na vidjelo. No, mi se jako sramimo tog dijela sebe, pa ga negiramo i tako opet guramo u nesvjesno, i zato ga ne možemo razriješiti. Takav fragment psihe nazivamo traumom. Moramo znati da malo dijete ima ograničeno znanje o sebi i svijetu, pa se ne može nositi sa situacijama koje su normalne za odraslu osobu. Primjerice, ako se radi o djetetu od godinu dana i manje, i ako majka ode u bolnicu na tjedan dana, dijete to sebi ne može objasniti i neizmjerno pati. Dijete sebi pokušava objasniti situaciju, ali je objašnjenje uvijek pogrešno, primjerice: "Moja mama me ne bi ostavila da sam bio dobar. Ja nisam vrijedan ljubavi takav kakav jesam". Naravno da to ne mora biti uvijek takav šok za dijete, to može biti klima u kojoj dijete odrasta i gdje je ono uvijek kritizirano, ali i nezrela želja djeteta da mu stalno bude dobro. Dakle, trauma su bolni osjećaji i netočan zaključak u nesvjesnom. Tako svaka odrasla osoba u sebi ima ranjeno dijete. Problem je u tome što je taj dio nas nesvjestan pa zbog toga jače utječe na naš život, jer oblikuje leću kojom vidimo svijet i jer privlači kao magnet bolna iskustva u naš život. Mi ponavljamo bolna iskustva iz djetinjstva tako da u odraslom dobu ponovno stvorimo iste emocionalno bolne obrasce iz djetinjstva da bismo se iscijelili.

Kreativno dijete u nama je onaj dio nas koji je spontan, svemu se čudi i raduje, koji prihvaća vlastitu nesavršenost i strpljivo je transformira, i koji preuzima odgovornost za svoj život. Ovdje smo da bismo osvijestili tamu u nama, ili ranjeno dijete, da bismo je mogli mijenjati i tako rasti. Jer križ koji prihvatimo ne žulja. Ako se ne želimo mijenjati, učenje postaje sve teže i tada nastupa kriza koja nas prisiljava da pogledamo u sebe i prema "gore". A život jest najpreciznija terapija i uvijek nam dolazi ono što možemo i trebamo mijenjati. Onoliko koliko smo dobili, toliko se od nas traži u određenom trenutku. Cilj je osvijestiti tamu u nama da ona ne bi pomoću raznih izgovora upravljala nama. To znači vidjeti negativne osjećaje i ispod njih negativne namjere, a onda odabrati da činimo iz istinskog dijela nas. Tako će se osjećaji sami po sebi prirodno mijenjati u pozitivne. Također negativne osjećaje treba proživjeti tako da ih ne iživljavamo na druge. Tada se, primjerice, mržnja transformira u ljubav, bijes dovodi do originalnog bola kojega smo nijekali itd.

Život su zapravo usponi i padovi, a najvažnije je naučiti učiti iz padova ili pogrešaka, a ne odbacivati sebe jer nismo savršeni. Ako učimo iz pogreške, ona postaje korak naprijed, tamu transformiramo u svjetlost, pročišćavamo sami sebe. To znači prihvaćati bol, teškoće iz kojih učimo, i tada će biti sve više radosti u našem životu. Isus nas je došao naučiti da imamo život u izobilju, a to možemo samo ako rastemo u mjeri koja nam je određena našim križem.

Posao psihologa je da pomogne čovjeku da pronađe to ranjeno dijete u sebi. Psiholog nije iscjelitelj. On samo pomaže da čovjek radi na svom iscjeljenju uz Božju pomoć, i uz pomoć drugih ljudi.

Na kraju razgovora, profesorice Gračner, koja bi bila Vaša poruka čitateljima?

Spoznavanjem i prihvaćanjem ranjenog djeteta mi počinjemo mijenjati uzrok svega bola u našem životu. Počinjemo shvaćati kako je Božji plan spasenja savršen, da u njemu nema slučajnosti, pa sve što nam dolazi u životu ima smisla, pa i patnja i bol. Tako iz našeg života nestaje strah koji proizlazi iz neznanja. Tako ćemo iz života napraviti terapiju, a to znači učenje iz svega što nam dolazi, i mi ćemo tada doista pronaći u najvećoj mogućoj mjeri mir, ljubav i sreću, što nam Bog i želi dati.

DUBRAVKA BUKOVINA


SMILUJ SE NAMA, RODITELJIMA…

Godinama radim kao terapeut u jednoj našoj ustanovi. Svakodnevno savjetujem roditelje kako da što uspješnije potiču razvoj svog djeteta. Najteže mi je kada se susretnem s roditeljima koji nemaju volje (čitaj: ljubavi) baviti se svojom vlastitom djecom. Na sreću, takvih je roditelja malo. Većinom se radi o predanim roditeljima kojima je dobrobit djeteta najvažnija. Među njima, budući da su ljudi od krvi i mesa, nebrojene su varijacije većih i manjih odgojnih zabluda, predrasuda i dobronamjernih propusta.

   

Tako mi se, neki dan, žalio jedan gospodin, otac dvoje dječice:

U nekim obiteljima djeca se rano bude, sama se oblače, spremaju svoju sobu, pomažu u domaćinstvu… Moja djeca ne rade ništa! Od moje djece nitko ništa i ne očekuje! Ni njihova majka, ni ijedna od njihovih baka. Kad ja tražim da učine nešto korisno, nastanu protesti, vriska po kući i opći lom. Baka ih uzima u zaštitu, a žena me gleda kao da sam kriminalac. Od te moje djece neće ništa biti kad odrastu… Već vidim kako će s petnaest godina od bake tražit novac za marihuanu…

Svoju pričala ispričala je i gospođa, majka to dvoje djece:

Godinama nismo mogli imati djece. Sada imamo dvoje. Katkad ih satima promatram kako se igraju, smiju, glume i zabavljaju. Tako su sretna i bezbrižna. Pa nije im sila da išta posebno rade! Još su mala. Ne moraju se već sada mučiti.

Gospodin se opet požalio:

Mislim da bi trebalo već sada s njima kod kuće govoriti neki strani jezik. Bez znanja jezika, danas si nitko i ništa… Trebalo bi ih i što ranije naučiti slova. Čuo sam da većina djece zna čitati prije polaska u školu… Inače ih tretiraju kao da su retardirana! Treba s mojima sjesti za stol i nema micanja dok ne nauče bar jedno slovo na tjedan!

Gospođa je rekla što misli i o tome:

Kao da je važno tko je kada počeo učiti engleski. Na koncu ga svi nauče u školi. A slova?! Pa da im onda u školi bude dosadno jer već sve znaju!?! Moj suprug bi samo neku disciplinu i režim! Pa nismo valjda imali djecu zato da ih tlačimo! A sreća?

   

Djeca koja "vrište" po kući kada im nešto nije po volji? "Slovo na tjedan" u dobi od nepunih pet godina? Strane riječi, kraj tolikih prekrasnih priča u čijoj se ljepoti može uživati samo ako se slušaju na materinjem jeziku? A ja sam mislila da su igra i učenje srećine bliske prijateljice!

I baš kad sam se počela nadmeno zgražati nad ovim roditeljima, sjetih se vlastite djece i nekih svojih odgojnih bedastoća…

Pomislih na Tebe, svog sveopraštajućeg, strpljivog Boga…

I uputih ti ponovno onu uvijek istu molitvu:

Bože, smiluj se nama, roditeljima…

RENATA

>[SADRŽAJ]<