VERITAS - br. 1/2003.

>[SADRŽAJ]<

FILM

PRIČA O DOROTHY DAY

Anđeli u gostima

Amerikanka Dorothy Day (1897-1980.) glasovita je katolička socijalna djelatnica koja je život posvetila pomaganju siromašnima i bolesnima. Amerikanci je danas nazivaju svojom Majkom Terezijom.


JOSIP SANKO RABAR

Dorothy Day"Entertaining Angels: The Dorothy Day Story"; režija: Michael Ray Rhodes; scenarij: John Wells; uloge: Moira Kelly, Martin Sheen, Lenny von Dohlen, Boyd Kestner, Heather Graham i drugi; proizvodnja: Paulist Pictures, SAD, 1996.

   

Biografska drama nameće težak problem sažimanja ljudskog života u kratko trajanje igranog filma. Takav film bi trebao na jezgrovit način odabrati poneke rijetke, ključne i znakovite trenutke života, vještom montažom pretočiti te fragmente u cjelovitu poeziju životnog poslanja. Upravo je to postigao američki film "Anđeli u gostima: Priča o Dorothy Day" emitiran na drugom programu HTV-a koncem prosinca 2002. Ulogu Dorothy vrlo je uvjerljivo odigrala Moira Kelly, uživljavajući se u vrlo različita razdoblja i faze života slavne obraćenice. Obraćenje ovdje ne znači odricanje od prvotne težnje prema jednom ljepšem i boljem svijetu, već prepoznavanje pravog puta i načina života koji nas približava tome cilju.

Film Anđeli u gostima - plakatTko je Dorothy Day

Amerikanka Dorothy Day (1897-1980.) glasovita je katolička socijalna djelatnica koja je život posvetila pomaganju siromašnima i bolesnima. Amerikanci je danas nazivaju svojom Majkom Terezijom.

Ovaj ozbiljni, uravnoteženi i kritički film pod svoju lupu uzima oba licemjerja, kako licemjerje modernista, ateista i ljevičara, njihov eskapizam i kukavštinu u borbi za pravdu, tako i licemjerje uskogrudnih katoličkih konzervativaca, okamenjenih slovom koje ubija. Film je pun tragičnih prizora radničke bijede tijekom krize na početku tridesetih. Svojom sažetom pričom i jezgrovitom izražajnošću raščlanjuje obraćenje na trenutke polagane preobrazbe, oslikava način na koji Dorothy postupno usvaja svoje poslanje. Suptilno ocrtava duševnost i motivacije.

Glumica Moira KellyFilm mnogih razapetosti

Dorothy je razapeta između svoja dva života, razapeta u ljubavi spram čovjeka koji ne priznaje brak, razapeta između ljevice izvan Crkve i desnice u Crkvi, razapeta bijedom na ulicama New Yorka. Film spaja krajnosti, oscilira između grčevitog, poletnog i užurbanog tempa u gradu, i meditativne samoće na obali oceana. Sve su to faze istog obraćenja.

Scenarij vješto dočarava teško izrazive duhovne i meditativne sadržaje. Na primjer, kad nam želi pokazati da Dorothy razmišlja o sebi i ujedno prevladava tu centriranost na sebe, vidimo je kako gleda vlastitu sliku u vodi i potom je rukom zamuti, odbaci. Film sklada različite trenutke njezina života u kontrapunkt kušnji i utjehe, životnih udaraca i uspjeha. Uspijeva nas uvjeriti da je za tolike muke i žrtve, za toliku strpljivost - očito bila potrebna Božja pomoć.

Film počinje Dorothinim riječima kao geslom:

"Željela sam bogat život... Nisam imala pojma kako ga naći." A, završava off epilogom: "Dorothy Day nastavila je hraniti gladne, odijevati gole i smještati beskućnike do svoje smrti 1980. Kao pobornica nenasilja više je puta zatvorena zbog prosvjeda protiv nuklearnog naoružanja i rata u Vijetnamu. Više od stotinu javnih kuhinja i prenoćišta ‘Katoličkog radnika’ nastavlja njezinu borbu za mir i pravdu."

>[SADRŽAJ]<