| VERITAS - br. 4/2003. | 
       >[SADRŽAJ]<  | 
  |
 EVANĐELISTICA NOVE EVANGELIZACIJE Sv. Marija Magdalena Povezivanje triju žena ostalo je prisutno u vjeri zapadne Crkve, u liturgiji i pobožnosti, u slikarstvu i književnosti, u romanima i filmovima - sve do današnjeg dana. Od sredine prošlog stoljeća, pažljivijim čitanjem novozavjetnih tekstova uvidjelo se da je ispravna bila vjera rane Crkve, da se radi o trima ženama. CELESTIN TOMIĆ Bezimena, raskajana grešnica u gradu, prostitutka, sva zaplakana dolazi u kuću farizeja Šimuna koji je pozvao Isusa na ručak. Žena poče suzama kvasiti noge, kosom ih glave svoje otirati, cjelivati i mazati pomašću. Domaćinu Šimunu je bilo jasno da Isus nije "Prorok" - inače bi znao tko je ta žena! Isus mu iznese prispodobu o Božjem praštanju i o ljubavi raskajane grešnice. Šimun nema ljubavi prema Isusu. Ono što se čini svakom dragom gostu, propustio je: ni vodom mu nije noge pokvasio, ni poljupca mu nije dao, uljem mu nije glavu pomazao. A ova žena sve to na zadivljujući način učini. I zato Isus reče: "Oprošteni su joj mnogi grijesi, jer je ljubila mnogo", to jest: "Gle, kolika je njena ljubav!" (Lk 10, 38-42) Evanđelist Luka donosi: U Isusovoj pratnji, uz Dvanaestoricu, bile su "neke žene koje bijahu izliječene od zlih duhova i bolesti: Marija zvana Magdalena, iz koje bijaše izagnao sedam đavola..." (Lk 18, 2) 
 "I ukaza se najprije Mariji Magdaleni!" (Mk 14, 9) Dakle u spomenutim evanđeoskim izvještajima imamo tri žene. Prva je bezimena raskajana grešnica. Zatim Marija iz Magdale, koja prati Isus s ostalim ženama na njegovu napornom putu Galilejom. Ona je svjedokinja smrti, ukopa (Mk 15, 40 s. 47) i uskrsnuća: "Uskrsnuvši rano prvoga dana u tjednu, ukaza se najprije Mariji Magdaleni iz koje bijaše istjerao sedam zloduha." (16, 9) Treća bi bila Marija iz Betanije. Stari crkveni oci i liturgijski kalendari rane Crkve razlikuju spomenute tri žene, dok je na Zapadu dosta rano došlo do povezivanja ovih triju žena. Najznačajnija je homilija XXIII. pape Grgura Velikog (+ 604): "Vjerujemo da je ona, koju Luka naziva grešnicom, a Ivan pak Marijom, ona Marija iz koje je, prema Markovu svjedočanstvu, istjerano sedam vragova. A što se drugo označuje sa sedam vragova, nego svi poroci i mane zajedno." To će mišljenje proširiti na Zapadu apokrifna evanđelja, posebno Legenda aurea - Zlatna legenda, najvažnija zbirka legendi koje je na epski jezik preoblikovao dominikanac Jacobus de Voragine, nadbiskup u Genovi (+ 1298). Bila je prevedena na 187 jezika i postala je pravom pučkom knjigom "velikog pedagoškog utjecaja". Ona na neobičan način spaja tri spomenute žene. Marija je plemenitog, kraljevskog roda. Otac joj se zvao Syrus, a majka Eucharia. Imali su velike posjede. Marija je dobila ime po obiteljskom dvorcu Magdalum, udaljenom dvije milje od Genezaretskog jezera. Po smrti roditelja djeca su podijelila imanje: Marija je u baštinu dobila dvorac Magdalum, njezin brat Lazar dio Jeruzelama, a Marta Betaniju. Marija se odala razbludnom i sablažnjivom životu. Postala je sramota za cijelu obitelj. Na Isusovu propovijed ona se obrati i postade Isusova učenica. I tako bezimena grešnica postaje Marija Magdalena, sestra Marte i Lazara. 
 To povezivanje triju žena ostalo je prisutno u vjeri zapadne Crkve, u liturgiji i pobožnosti, u slikarstvu i književnosti, u romanima i filmovima - sve do današnjeg dana. Od sredine prošlog stoljeća, pažljivijim čitanjem novozavjetnih tekstova uvidjelo se da je ispravna bila vjera rane Crkve, da se radi o trima ženama. Marija Magdalena, iz koje je Isus istjerao sedam zlih duhova, ne može biti ona grešnica u gradu. Opsjednuće nije posljedica grešnog života. Marija je prozvana Magdalena po Magdali, gradu u to vrijeme poznatom i važnom na prometnici koja povezuje Istok s Egiptom. Hodočasnici i danas posjećuju kuću Marije Magdalene. Tamo je sada samostan sv. Marije Magdalene. Marija, sestra Lazara i Marte, boravi u Betaniji iz koje ne izlazi. Kad Isus dolazi u kuću, kao uzor učenica, "sjede do nogu Gospodinovih i sluša njegovu riječ". To je njen "bolji dio koji joj se neće oduzeti" (Lk 10, 38-42). 
 U novom liturgijskom kalendaru, Marija Magdalena se slavi kao učenica i svjedokinja Uskrslog Gospodina, kako ju je rana Crkva nazivala: Apostola apostolorum - Apostola apostola, Nova Eva, sveta Mirofora - Nositeljica pomasti. U srednjem vijeku bila je zaštitnica pokajanih grešnika i zavedenih osoba, zatim frizera i češljara (zbog duge kose), vrtlara, te proizvođača parfema i pudera. Danas nam je uzor kao evanđelistica za novu evangelizaciju, za civilizaciju života, u civilizaciji smrti. ŽIVOT BUDUĆEGA VIJEKA (1) Na pragu vječnosti Uskrsnuće, a posebno "uskrsnuće tijela", kao istine vjere nailaze tijekom povijesti na toliko otpora. Ona ipak ostaje istina vjere i mora je se u vjeri prihvatiti. A razum, filozofija i teologija nam mogu i moraju posvjedočiti da se uskrsnuće ne suprotstavlja razumu i znanju. CELESTIN TOMIĆ Čovjek Crkve danas jedva nešto znade o nebu i o paklu, o životu poslije smrti, žali se Emanuel Swedenberg godine 1758. To se s još većim pravom može reći za današnjeg čovjeka. Svako vrijeme donosi svoje predodžbe života poslije smrti. U srednjem vijeku veliki slikari naglašavaju sad sud, sad pakao, sad čistilište, sad opet raj. Dva su temeljna vida: teocentrički i antropocentrički, Bog odnosno čovjek im je u središtu. Što je Bog pripravio onima koji ga ljube? Pavao odgovara: "Što oko ne vidje, i uho ne ču, i u srce čovječje ne uđe, to pripravi Bog onima koji ga ljube." (1 Kor 2, 9) Time kao da nam apostol kaže da se o tome ne može baš puno toga reći. U ovome životu nemamo kategorije kojom bismo to mogli izreći. Živimo u kategorijama prostora i vremena. A vječni život nadilazi i jedno i drugo. Možda bi bilo najbolje ostati u šutnji kao pred otvaranjem sedmoga pečata. (usp. Otk 8, 1) 
 
 Izraelska vjera u jednoga Boga odbacuje bogove i kult predaka. Proroci propovijedaju kult samog Jahve, jer on je jedini pravi i živi Bog. Sve drugo treba porušiti i sve treba nestati. Vjerske reforme, posebno ona koju nakon pada Samarije provodi kralj Ezekija, ruše hramove raznih božanstava i kult predaka. Podzemlje je mjesto mrtvih, mjesto Zaborava, gdje se ne može slaviti Jahvu (Ps 88; Job). U Babilonskom izgnanstvu prorok Ezekiel govori o uskrsnuću mrtvih, o uskrsnuću naroda, ali i pojedinaca pravednika. U makabejskim vremenima, 2. stoljeće prije Krista, vjera u uskrsnuće već je duboko prisutna u narodu. Ne samo Henok i Ilija i Mojsije, nego će svi pravednici uskrsnuti, pa i zlikovci na vječnu rugobu. ( Ps 49; 73; Dn 12, 2; 2 Mak 7, 9. 14) U Isusovo vrijeme 
 U Isusu Kristu, njegovim uskrsnućem, vjera u uskrsnuće mrtvih i u život vječni dosiže svoju punu objavu, i postaje bitna sastojnica kršćanske vjere od samoga početka. (KKC 988-991) Saducejima koji niječu uskrsnuće, Isus veli: "Niste li u zabludi zbog toga što ne razumijete Pisama ni sile Božje?" (Mk 12, 24). Vjera u uskrsnuće zasniva se na vjeri u Boga koji nije "Bog mrtvih, nego živih" (12, 27). Isus vjeru u uskrsnuće povezuje sa svojom osobom. "Ja sam uskrsnuće i život." (Iv 11, 25) Sam će Isus Krist u posljednji dan uskrisiti one koji budu u njega vjerovali. "Uskrsnut ćemo kao i Isus Krist, s njime i po njemu." (KKC 994 s.) 
 Novi zavjet 
 U otačkoj predaji 
 Srednji vijek 
 Skolastika 
 
 Renesansa 
 Reformacija 
 Moderno doba 
 Enciklika Ivana Pavla II. na svršetku 20. stoljeća, godine 1998., Fides et ratio, Vjera i razum i na ovom području pruža novi poticaj, danas, u ovom času povijesti kad je zavladalo u svijesti ljudi veliko nepovjerenje prema razumu i znanostima. Od znanosti i filozofije očekuju se odgovori na bitna životna pitanja o čovjekovoj konačnoj sudbini, koju sam razum ne može otkriti, ali u dijalogu s vjerom pomagao bi mnogo i na ovom području čovjekove konačne sudbine.  | 
  ||
>[SADRŽAJ]<