VERITAS - br. 7-8/2004

>[SADRŽAJ]<

FILM

KONTRAPRODUKTIVNO MIJENJANJE STVARNOSTI

Učinak leptira

Američki SF triler "The Butterfly Effect" (113 min.); cenaristi: J. Mackye Gruber i Eric Bress; redatelji: Eric Bress i J. Mackye Gruber; glume: Ashton Kutcher, Melora Walters, Amy Smart, Elden Henson, William Lee Scott, John Patrick Amedori, Irene Gorovaia i drugi; distributor: New Line Cinema; proizvodnja: A Benderspink / Film Engine production i Katalyst Credits, 2004.


JOSIP SANKO RABAR

Ne znam zašto se američki film "The Butterfly Effect" prikazuje u našim kinima pod naslovom "Domino efekt", jer je primjeren jedino točan prijevod "Učinak leptira". Naziv poznat iz fizikalne "teorije kaosa", pošto u tzv. "kaotičnom" sustavu (u koje spada i atmosfera) sasvim neznatna promjena može potpuno izmijeniti razvoj događaja, pa nježni zamah krila nekog leptira može uzrokovati uragan na drugom kraju Zemlje.

Težak je to i mučan film, nije za svakoga, pogotovo ne za djecu, u njemu se može naći raznovrsnog nasilja i nesreće, od kriminalnih ponašanja, ubojstva, pedofilije, mučenja životinja, do samoubojstva, smrtonosne bolesti i ludila. Protagonist Evan na kontraproduktivan način, nastojeći izbjeći zlo, mijenja svoje stanje (i svoje okoline) sa zla na gore, pa ono postaje sve otrovnije i psihodeličnije.

Suscenaristi i suredatelji J. Mackye Gruber i Eric Bress morali su riješiti neobičnu i složenu strukturu priče, što ih je navelo udružiti snage. Film sadrži brojne flashback scene u kojoj se student Evan vraća u prošlost, u događaje iz svoje sedme i trinaeste godine.

U djetinjstvu je patio od gubitka svijesti tijekom nekih ključnih traumatičnih događaja. Zabrinutoj Evanovoj majci psiholog savjetuje da dječak bilježi događaje u dnevnik. Kada je, već kao student, pronašao svoje dnevnike iz djetinjstva, najednom otkriva da su mu oni tamni trenutci nesvijesti vrata u prošlost, pa biva na čudesan način prebačen u takav trenutak, po prvi puta može svjesno iskusiti to vrijeme, koje je ranije bilo skriveno njegovoj svijesti, ali također može poduzeti drugačija djela od onih koje je tada učinio i tako utjecati na promjenu čitavoga naknadnog života. Svaki put nastoji izbjeći neko tada dogođeno zlo, pa i kada u tome uspije, neizbježno mijenja uzročno-posljedični niz sve do sadašnjosti, stvarajući novu zbrku u njoj. To hrvanje sa sudbinom sve je više nalik ludilu i sve dubljem upadanju u psihozu.

Ti izmjenljivi događaji imaju velike posljedice na Evanov daljnji razvoj, kao i na njegovu djevojku Kayleigh (Amy Smart), na njenoga bijesnog brata Tommya (William Lee Scott) i prijatelja Lennya (Elden Henson). (Sve ih glume po tri glumca, za studentsko doba, za ono od trinaest godina i za ono od sedam.) Čim Evan putuje natrag kroz vrijeme i promjeni zloćudni događaj, ne samo njegova sudbina, nego i sudbina svih njih, promjeni se, i to često kontraproduktivno, sa zlog na gore. Mijenja čak i njihove karaktere. Na primjer, njegova se voljena Kayleigh preobražava od požrtvovne stabilne djevojke u prostitutku narkomanku. (Neobično je vidjeti Meloru Walters u istome filmu u tako različitim ulogama.)

Obuzet preradbom života na kraju odustaje i spoznaje da je bolje ne miješati se u složenu formulu životnih uzroka i posljedica.

Najproblematičnija je ideja filma da jedan jedini događaj može potpuno promijeniti karaktere sudionika. No, film je zanimljiv misaoni eksperiment, bogat moralnim dilemama i teško se može klasificirati. Problematičan je i kao znanstvena fantastika, jer tu nije riječ o nekakvome vremenskom stroju, već o neobjašnjenom događaju izazvanom duševnim ustrojstvom. Prije bi spadao u nekakvu "Zonu sumraka", bliže hororu i "fantasy" nego čistom SF-u. Slično "Šestom čulu" u fantastične momente unosi ozbiljni portret trauma iz djetinjstva. Taj bizarni koncept nije romantična komedija, niti SF o paralelnim svemirima, već prije filozofski film, ironijski eksperiment. (Upravo pisac i scenarist posjeduju sposobnost iznova napisati prošlost; naravno, fiktivnu.)

Autori nisu htjeli završiti priču u potpunoj nihilističkoj propasti, pa djelomično sretnim završetkom (premda se odriče ljubavi prema Kayleigh!) ublažavaju mračni ton filma. No, utoliko se svršetak doima kao komercijalni ustupak gledateljstvu.

>[SADRŽAJ]<