VERITAS - br. 1/2005

>[SADRŽAJ]<

ANTUNOVA STRANICA

IZ PROPOVIJEDI SV. ANTUNA PADOVANSKOGA

Objava Boga


Pogledajmo sada što u moralnom smislu znače zvijezda, mudraci, istok i Jeruzalem.

Zvijezda simbolizira obasjanost božanskom milošću, ali i spoznaju istine. Naime Isus, od kojega proizlazi svaka milost, govori u Otkrivenju: "Ja sam... sjajna zvijezda Danica" (22, 16)... Krist je sjajna zvijezda koja obasjava razum, jutarnja zvijezda u spoznaji istine.

Mudraci predstavljaju znanstvenike svijeta... Glup je savjet onih mudrih savjetnika koji čovjeka potiču na gomilanje tuđih stvari koje neće moći ponijeti sa sobom, koji ga navode na opterećivanje posuđenim stvarima, koje neće moći s njime proći kroz uski prolaz. Doista, prolaz smrti tako je uzak, da jedva jedvice prolazi sama i gola duša. Kad se stigne do tog prolaza, mora se ostaviti svaki teret vremenitih stvari: samo grijesi, koji nisu opipljiva tvar, mogu lako proći skupa s dušom.

Istok predstavlja ovozemaljsku taštinu ili njezino blagostanje. Ezekiel govori: "Vidjeh ljude okrenute leđima prema hramu Jahvinu, a licem prema istoku, koji se klanjahu suncu na istoku" (8, 16). Hram predstavlja Kristovu čovječnost, ali i život svakog pravednika. Leđima su okrenuti hramu Gospodinovu, a licem prema istoku oni koji, zaboravivši muku i smrt Kristovu, sve što znaju i poznaju upravljaju prema ovosvjetskim ispraznostima. Zbog toga se Gospodin kroz Jeremijina usta žali: "Okrenuše mi leđa, a ne lice. Ali u nevolji svojoj", tj. na samrti, "zapomagat će: 'Ustani, spasi nas!' Gdje su bogovi što ih ti sam načini?", tj. zadovoljstva i bogatstva. "Nek' ustanu i neka te spase u vrijeme tvoje nevolje" (2, 27-28).

Isto tako: okrenuti su leđima hramu i obožavaju rađajuće sunce oni koji preziru siromaštvo, poniznost i patnje pravednika, a proglašavaju sretnima one koji obiluju zadovoljstvima i bogatstvima.

Jeruzalem, što znači "miroljubiv", predstavlja novi život, tj. život pokore. Izaija govori: "Narod će moj prebivati u šatorima pouzdanim, u bezbrižnim počivalištima" (32, 18). Sretni uvjeti u kojima se nalazi milost mirne savjesti, uzdanje u sveto vođenje, bogatstvo bratske ljubavi.

Stoga, kao što je zvijezda pozvala mudrace s istoka, tako božanska milost zove grešnike iz ovozemaljske taštine na pokoru, kako bi potražili rođenoga Kralja, kako bi ga tražeći našli, a nađenoga štovali.

"Gdje je taj novorođeni kralj židovski?" Tj. gdje je kralj onih koji ispovijedaju svoje grijehe, Kralj pokajnika? Traže Kralja pokajnika, koji je rođen u njima, u onima koji obećavaju da će vršiti pokoru. Mi, kažu mudraci, koji prebivamo na istoku, koji smo bili obuzeti ovozemaljskim taštinama, vidjeli smo njegovu zvijezdu, tj. prepoznali smo njegovu milost "pa mu se dođosmo pokloniti" (usp. Mt 2, 2).

>[SADRŽAJ]<