VERITAS - br. 9/2005

>[SADRŽAJ]<

FILM

STRAŠNE KUŠNJE GRANIČNIH SITUACIJA

Rat svjetova

Američki akcijski SF triler "War of the Worlds" (116 min.); predložak: H. G. Wells; scenaristi: Josh Friedman, David Koepp i Steven Spielberg; redatelj: Steven Spielberg; glume: Tom Cruise, Dakota Fanning, Justin Chatwin, Tim Robbins, Miranda Otto i drugi; proizvodnja: Amblin Entertainment / Cruise / Wagner, 2005.


JOSIP SANKO RABAR

Nova ekranizacija H. G. Wellsovog romana "Rat svjetova" (1898.), niti desetljeće nakon "Dana nezavisnosti", činila se nemogućom. Toga klasika svemirske paranoje svaka je epoha prilagođavala svome vremenu. Tradiciju je započeo Orson Welles 1938., pred izbijanje Drugoga svjetskog rata, fiktivnom radio-reportažom koja je prouzročila paniku u Americi. U vrijeme Hladnog rata 1953. George Pal snima film (vrlo skup za ondašnje prilike) sa znanstvenicima s Geigerovim brojačima i s atomskom bombom koju bacaju na Marsijance. Film je prilagođen pedesetima i od Wellsove priče malo je ostalo. Slično je postupio i Roland Emmerich 1996. sa svojim "Danom nezavisnosti". Priču je sasvim osuvremenio. Umjesto Marsijanaca, koji odavno nisu u modi, dolaze vanzemaljci iz dubine galaksije, a umjesto pasivnog spasa putem bioloških virusa, junak ih pobjeđuje kompjuterskim virusom. Istrebljenje čovječanstva ne zbiva se malim vatrenim mlazovima, već mlazom koji briše čitave gradove, itd. Suvremenije i modernije od Emmericha, za narednih pedeset godina, nije se moglo. Odatle sam točno pretpostavio da se Spielberg više vraća izvorniku iz 1898., uvelike riskirajući tehničku staromodnost.

Zadržavši spektakularnost katastrofe, promijenili su motrište i poruku filma. Potpuno su izostavili glas vlade, vojnih i znanstvenih autoriteta. Dosadašnji junaci bili su znanstvenici, u središtu pažnje bili su potezi vlade i vojske, baš kao da pratimo medije. Tu je tradiciju započeo još Orson Welles. Spielberg je na način H. G. Wellsovog izvornika iz 1898. izbacio sveznajućeg pripovjedača i uveo motrište malog neobaviještenog čovjeka. Sve događaje motrimo iz rakursa lučkog radnika Ray Ferriera (Tom Cruise) i njegovo dvoje djece, desetgodišnje djevojčice Rachel (Dakota Fanning) i mladića Robbia (Justin Chatwin). U središtu je priče obiteljska drama, bijeg od uništenja, očajnički pokušaji Raya da spasi svoju djecu. Spielberg, koji ima razvijen osjećaj za obiteljsku dinamiku, prikazuje rastavljenu obitelj u toj mjeri posvađanu, otuđenu i nefunkcionalnu, da nam se čini kao da su izvanzemaljci priredili cijelu tu razornu invaziju da bi ih nagnali na suradnju i pružili im šansu da se zbliže i pomire. Spielbergov talent za režiranje djece dolazi do izražaja kod male Dakote. Njena izvanredna gluma najbolji je aspekt filma, njen pogled pun užasa i emocionalno inteligentan portret djeteta što prolazi kroz traume. (Utoliko više film nije za djecu!)

Premda su najveće zvijezde filma posebni efekti, u prvome su planu uspaničeni ljudi. Spielberg nam pokazuje koliko je tanka politura civilizacije, i u kakvu paniku, histeriju i divljaštvo padaju mnogu ljudi kada se nađu u smrtnoj opasnosti. Upravo su ljudi sami sebi svoji najgori neprijatelji.

"Rat svjetova" ne spada u najbolje Spielbergove filmove. SF ideja loše je razrađena. Premda u ponečem vrlo originalna (vanzemaljci upadaju u naš svijet odozdo iz zemlje), snažna vizualna i poetska konzistentnost filma ne može pokrpati mnoge idejne rupe u njemu. Zar nisu znali za viruse? Osobito je neuvjerljiv i slab nagli svršetak, koji kao da je odlijepljen od filma. Ipak, neoromantične H. G. Wellsove slike, kao što su divovi-ljudožderi, ili asocijacije na "crveni planet", bremenite su vizualnim poetsko-mitskim i misterijskim smislom. Usprkos svoj tehničkoj nadmoćnosti vanzemaljaca, mi smo vrjedniji. Naša ljubav i krvna žrtva imaju smisla. Njihova groteskna bešćutnost - ne.

Smrtonosna (opća) katastrofa stvara granične situacije koje preobražavaju ljude u bezumnu stoku ili u junake, u žrtve ili u ubojice. Prikazujući nam koliko je krhak naš svijet, ispod blještavila spektakla krije se ozbiljno propitivanje o načinu opstanka čovječnosti u nama.

>[SADRŽAJ]<