VERITAS - br. 11/2006

>[SADRŽAJ]<

VAŠA POŠTA


Poštovani čitatelji Veritasa - Glasnika sv. Antuna Padovanskoga, na osobit način želim zahvaliti svima koji su nam pisali, pitali nas, komentirali i kritizirali, Jednako tako zahvaljujem i svima koji redovito čitaju naš list. Želio bih također poručiti kako za sve vas ima mjesta u Veritasu. Pitajte nas i ubuduće, a mi ćemo tražiti odgovore kod onih osoba koje će vam potpunije i jasnije znati odgovoriti. Svoja pitanja šaljite na bilo koju od adresa našega Uredništva: VERITAS, Sveti Duh 33, 10000 Zagreb ili elektroničkom poštom: veritas-glasnik@zg.t-com.hr


ODGOVOR "SA SVEČEVA GROBA"

Ovih smo dana na adresu naše redakcije zaprimili iznimno zanimljivo i bogato svjedočanstvo. Naša čitateljica (N. N. iz P.) i štovateljica svetoga Antuna zapisala je na papir riječi iz srca, a onda, kao da je malo čuvala sve to samo za sebe, da bi ipak nakon tri mjeseca poslala. Hvala joj zbog toga, jer na taj način daje poticaj nama koji uređujemo Veritas, a zacijelo i svima vama, dragi čitatelji i štovatelji sv. Antuna. Dok ovo pišemo, ujedno molimo našu čitateljicu da nam se javi u redakciju. Evo njezina pisma napisana sredinom srpnja:

   

Pročitavši "Naš osvrt" (br. 7-8), "Sa Svečeva groba", ponukana sam napisati ovo pismo.

Moj suprug je hrvatski branitelj. Odmah nakon rata dijagnosticiran mu je PTSP. Kasnije, potaknut negativnim životnim okolnostima, bolest sve više napreduje: napadaji panike, strah, te bezbrojni pokušaji samoubojstva.

Imala sam patnju, samoću...

Ali, gledajući unatrag, da nije bilo toga, nikada ne bih upoznala živog Isusa i krenula za njim. Nisam se molila posebno niti jednom svecu, pa tako nisam tražila ni sv. Antuna, ali je on našao mene.

Otprilike prije tri godine odlučila sam se pretplatiti na jedan vjerski časopis. Prigodom blagoslova obitelji, nakon Božića, župniku sam plašljivo rekla da bih se pretplatila na Veritas. Plašljivo, jer nisam niti znala da li taj časopis uopće postoji, ali u mislima mi je nešto govorilo to ime. Župnik je potvrdno kimnuo glavom, zapisao, a ja sam iščekivala što ću to dobiti.

Kada je došao prvi broj na kućnu adresu, brzo sam prelistala i vidjela da je Veritas posvećen sv. Antunu Padovanskom, a da veritas znači istina. Samo istina će nas osloboditi. Pri zadnjim stranicama svakoga broja nalazio se članak o životu sv. Antuna. Pročitala sam kako po njegovom zagovoru ljudi bivaju izliječeni od duševnih bolesti te kako nakon njegove smrti mnogi ljudi dolaze na njegov grob pomoliti se te su se i ondje događala mnoga čuda ozdravljenja i obraćenja.

Obuzeo me žarki osjećaj da odem na grob sv. Antuna, kleknem i molim zagovor za ozdravljenje muža. Ali, Italija, putovanje? Kako?

Nakon kratkog vremena nazove me prijateljica iz Zagreba te priopćava da se molim za njezine potrebe, jer da odlazi u Rim i druga mjesta na hodočašće. Presretna izjavljujem svoju želju za molitvom na Svečevu grobu. Prijateljica odgovara: Ništa lakše, i da će se pomoliti za mene.

Moj suprug postupno ozdravlja, a usprkos svakodnevnim teškoćama, mi smo sada najsretnija obitelj. Imamo mir, Oca nebeskog, Isusa i Duha Svetoga.

Zahvaljujem fra Ivanu Bradariću koji je napisao da se molio za nas na Svečevu grobu. To mi je najljepši dar od Veritasa.

Još jednom hvala, i hvala sv. Antunu koji nas zagovara kod Boga.

Vaša čitateljica

EKSKOMUNIKACIJA

Poštovani,

zgrozio sam se kad sam u jednim građanskim novinama pročitao izvještaj o ekskomunikaciji afričkog nadbiskupa E. Milinga zbog nezakonitog ređenja četvorice biskupa. Kao vjernik svjestan sam da je on svojim apsurdnim činom izazvao raskol s Katoličkom crkvom i da ga zbog toga treba primjereno kazniti, ali sam mislio da je "ekskomunikacija" u Crkvi nadiđena još od 1964. godine, kada su se papa Pavao VI. i carigradski patrijarh Atenagora I. u Jeruzalemu zagrlili i opozvali međusobne ekskomunikacije, koje su mrlja na obadvjema crkvama. Ako Katolička crkva još uvijek primjenjuje disciplinsku mjeru ekskomunikacije, onda Vas lijepo molim da mi pojasnite njezino pravo značenje i učinke, a po mogućnosti navedete i slučajeve u kojima se ona primjenjuje.

Zahvalni I. B., iz K. Sela

   

Vaš bi dopis zahtijevao dulji i višestruki odgovor, no to nam u ovoj rubrici nije moguće. Evo ukratko: Već u Evanđeljima nalazimo neke tragove "isključenja" onih koji ne prime apostole kao Isusove navjestitelje Radosne vijesti: "Ako vas gdje ne prime, ili ne poslušaju vaše riječi, iziđite iz te kuće ili grada i otresite prah sa svojih nogu..." (Mt 10, 14) "Ako li ni Crkve ne posluša, smatraj ga poganinom ili carinikom." (Mt 18, 17) A da je Isus istim apostolima, dakle njihovim nasljednicima, dao vlast da sude o moralnim postupcima, svjedoče njegove riječi: "Kojima oprostite grijehe, oprošteni su im; kojima zadržite, zadržani su im" (Iv 20, 23), što se u širem smislu može primijeniti i na isključenje iz crkvene zajednice.

Istina je da je 1054. god. došlo do obostrane ekskomunikacije po kardinalu Umbertu, papinu izaslaniku, za Zapadnu, i carigradskom patrijarhu Cerulariju, za Istočnu crkvu. Isto tako da su papa Pavao VI. i carigradski patrijarh Atenagora tu ekskomunikaciju opozvali i "pomirili se", no i s razlogom: osim ostaloga, mnoge optužbe navedene u jednoj i drugoj ekskomunikaciji u stvari su bile bez temelja. Ako još istaknemo da su tome pridonijele i tadašnje prilike (političke pretenzije...), onda je još opravdaniji spomenuti čin Pavla VI. i Atenagore.

To ipak ne znači da Crkva i općenito ukida ekskomunikaciju (hrv.: izopćenje). Primjenjuje ju, međutim, u posebnim slučajevima, kada se teško (i javno) krši pravovjerje, crkvena disciplina, jedinstvo Crkve, svetost i nepovrjedivost sakramenata i dostojanstvo vrhovne vlasti u Crkvi (pape). Zakonik kanonskog prava nabraja i neke druge slučajeve. Crkva, u svakom slučaju, ima pravo i želi da i na taj način brani pravovjernost, svetost sakramenata i jedinstvo Crkve i Božji narod čuva od teških i javnih sablazni.

Nema dakle razloga da se, kao vjernik, zgražate nad izvješćem o ekskomunikaciji nadbiskupa E. Milinga, za kojega i sami kažete da je "svojim apsurdnim činom izazvao raskol s Katoličkom crkvom...".

Jedna napomena: Neki su od svih slučajeva, za odrješenje i pomirenje s Crkvom, pridržani papi, a neki za to ovlaštenim svećenicima, no u slučaju neposredne smrtne opasnosti, može to učiniti i svaki svećenik, a ekskomunicirana osoba, ako je pri svijesti, mora se dakako prije odrješenja pokajati.

Odgovorio: fra Zvonimir Zlodi

DJETELINA S ČETIRI LISTA - NOSI LI SREĆU?

Poštovano uredništvo Veritasa!

Iako nisam redovita čitateljica Vašega lista, ipak povremeno zalutam i na Vaše stranice pa, kad sam nedavno u njega zavirila, zapazila sam rubriku "Vaša pošta", koja me potaknula da i ja uputim jedno pitanje. Naime, jedna moja poznanica koja čak redovito pohađa i nedjeljnu misu, na lančiću oko vrata nosi privjesak djeteline s četiri lista, kako ona kaže - za sreću. Iako sam je od toga odvraćala, dakako bezuspješno, Vas bih molila da nešto napišete o toj poprilično rasprostranjenoj pojavi nošenja čudnih privjesaka.

Zahvalna Marija iz Osijeka

Djetelina s četiri lista, bijeli slon, znakovi zodijaka, konjska potkovica… jednim imenom nazivaju se amajlije ili talismani, a spadaju u područje praznovjerja. Za razliku od okultizma, koji se služi zazivanjem okultnih sila, praznovjerje se temelji na neznanju i strahu, koji nisu samo stvar minulih vremena i primitivnih naroda, nego i danas igraju značajnu ulogu u suvremenoj kulturi. Kao što se može zaključiti već i iz samog pojma, riječ je o vjeri "u prazno". Nekim predmetima pripisuju se svojstva koja po sebi nemaju.

Razbijenom ogledalu, na primjer, pripisuje se nagovještaj nesreće. Ova praznovjerica potječe iz davnih vremena, kada su ljudi vjerovali da je nečija slika, bilo nacrtana ili u ogledalu, dio te osobe, i što god se dogodilo slici, dogodit će se i toj osobi.

U nekim neboderima nakon dvanaestog slijedi četrnaesti kat, jer žele izbjeći broj trinaest, koji smatraju nesretnim, s naročitim strahom pred petkom - trinaestim u mjesecu. Ova praznovjerica najvjerojatnije vuče korijenje od Vikinga ili drugih Nordijaca, koji pričaju o gozbi s dvanaest gostiju - svi su bili bogovi. Bog zla, imenom Loki, srdit što ga nisu pozvali, kradom se ušuljao, tako da ih je bilo trinaest. Jedan od trinaestorice je poginuo i otada se - kaže legenda - broj trinaest smatra nesretnim. Prema drugim izvorima, korijen ovog praznovjerja potječe iz kršćanstva. Na posljednjoj večeri sjedila su dvanaestorica apostola s Isusom - koji je bio trinaesti. Nakon večere, trinaestog člana - Isusa - čekala je okrutna smrt i to baš u petak! Kad bi se Isusovoj smrti na križu pridalo značenje otkupljenja ljudskoga roda - kakvo mu pridaju kršćani - onda bi taj petak trinaesti spadao u sretne dane. Ali, to je obilježje praznovjernih ljudi, oni su vjeru u živoga Boga zamijenili vjerom u prazno, a ljubav prema Bogu ustupila je mjesto strahu.

Što bi nam tek imale napričati ispljuvane crne mačke koje su se, sirotice, praznovjernim ljudima slučajno zatekle na putu, ili konji čije dotrajale potkove ljudi prikivaju na dovratnike svojih kuća da im donesu sreću? I to sve u 21. stoljeću - kada se čovjek već odavno popeo na Mjesec!

Da, djetelina s četiri lista donosi sreću, ali samo nerazumnim životinjama koje se njome prehranjuju.

Odgovorio: fra Josip Blažević

>[SADRŽAJ]<