Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Moje mišljenje
 
FRANCUSKI KLJUČ

Piše Marijan Križić
 
Da li se Europa vraća kršćanskim korijenima?

“Postavljajući me na čelo, a Segolene Royal na drugo mjesto, Francuzi su jasno iskazali svoju želju da idu do kraja rasprave između dviju ideja nacija, dvaju društvenih projekata, dvaju vrijednosnih sustava, dviju političkih koncepcija” - tim je riječima Nicolas Sarkozy okarakretizirao rezultate prvoga izbornog kruga predsjedničkih izbora u Francuskoj, te izrazio želju “da rasprava drugog kruga bude istinsko sučeljavanje ideja”. Pri tome je Sarkozy optužio “baštinike svibnja 1968.”, da su uništili vrijednosti čiju će ljestvicu on obnoviti bude li izabran u drugom krugu.
Veoma veliki broj birača koji se odazvao na izbore znak je da su shvatili da je uistinu riječ o iznimno važnim, gotovo sudbonosnim izborima, o kojima će ovisiti ne samo budućnost Francuske, nego i Europe.
Neupitnom pobjedom u drugom izbornom krugu Francuzi su prihvatili Sarkozyjev izazov da Francuskoj vrati ponos i dostojanstvo, da joj vrati tradicionalne vrijednosti čije je višedesetljetno zatiranje dovelo naciju na rub dezintegracije i kaosa.
U svojemu prvom obraćanju nakon izborne pobjede Sarkozy je poručio: “Francuska se večeras vratila u Europu! Želim pozvati naše europske partnere, s kojima je naša sudbina duboko povezana, kako bih im rekao da sam cijeli život bio Europljanin, da iskreno vjerujem u europsku izgradnju”. Tako jasna izražena privrženost tradicijskim vrijednostima, ali i europskom zajedništvu uistinu podsjeća na politički, ideološki, ali i duhovni habitus Alcidea De Gasperija, Roberta Schumana i Konrada Adenauera, demokršćanskih političara koji su nakon Drugoga svjetskog rata postavili temelje europskog ujedinjenja.
Činjenica je međutim da su njihovu ideju i koncepciju europskog ujedinjenja u velikoj mjeri preuzeli i zauzeli socijalistički političari, što je, kada je o duhovnom usmjerenju riječ, ponajprije značio otklon od kršćanskih korijena.
Svi pape, suvremenici i svjedoci povijesnog hoda europskoga ujedinjenja, ukazivali su na opasnost od brisanja kršćanskih korijena Europe. U znamenitom predavanju održanom na sveučilištu u Regensburgu u rujnu 2006., prigodom posjeta Bavarskoj, Benedikt XVI. je predočio neraskidivo tkanje na kojemu su satkane europska povijest, kultura i civilizacija. Europa je djelo Providnosti u kojoj se susreo i spojio genij grčke mudrosti i judeokršćanske objave. Bez jednoga i drugoga nema europske kulture, koja je presudno odredila kôd suvremene povijesti ljudskog roda.
Suvremena politička događanja, posebice ovako važan događaj kao što je izbor predsjednika jedne od najutjecajnijih zemalja u Europi, pa i svijetu, kao kršćani možemo, štoviše moramo promatrati kao vidljivi odraz metafizičkih događanja. Zapravo, sve što se na naravnoj razini događa, pa tako i na političkoj (osobito političkoj) ima svoj uzrok i uporište u duhovnoj stvarnosti. Uostalom, nije li povijesni izlazak hrvatskoga naroda iz jugoslavenog i komunističkog ropstva u mnogočemu sličan izlasku Izraela iz egipatskog sužanjstva?
Suvremena Europa, suvremena zapadna civilizacija, ozbiljno je ugrožena, ali to nije “bolest na smrt”. Unatoč snažnim nasrtajima, unatoč, čini se nezaustavljivu “maršu kroz institucije”, koji prijeti ne samo razaranjem svih vrijednosti bez kojih nema ne samo europske, nego nema nikakve civilizacije, sustav bez vrijednosti vodi u kaos u kojemu bi demokracija bila prva žrtva onih koji se upravo tom polugom koriste kako bi je razorili.
Kao kršćani vjerujemo u konačnu pobjedu dobra, u pobjedu Onoga čiji “slavni dolazak iščekujemo”. To međutim ne znači da vremenite pobjede pripadaju, ili da trebaju pripadati, knezu tame. Naprotiv! Upravo stoga što vjerujemo u konačnu i vječnu pobjedu dobra, imamo razloga i odgovornost zalagati se i boriti za vrijednosti zapisane u Evanđelju. Kristov Govor na gori trajna je poruka i oporuka zapečaćena otkupiteljskom žrtvom na križu, iz kojega se rađa novi vječni život.
Jedino je ta poruka, koja nadilazi svako vrijeme, uvijek nova. Jedino ona je istinski navještaj nove ere, ili, ako hoćete, novoga doba - koje je prije dva tisućljeća navijestio Krist. A nekoga drugoga “novog doba” zapravo niti nema.

 


© 2006 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

 

U suradnji s