Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
ZAŠTO JE DJECI U ŠKOLI DOSADNO?

Piše Mara Čović
 
Kako protiv umora i dosade u školi

Često slušamo kako su učenici u našoj školi preopterećeni brojem predmeta i nastavnim sadržajima u njima. Kod kuće također najviše borave u zatvorenom prostoru gledajući televizor ili sjede za računalom. Sve manje se kreću i borave na svježem zraku, pa je njihova tjelesna kondicija slaba te sve teže podnose intelektualne napore u školi i obveze kod kuće vezane za školu. Opterećeni su izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima te odlascima u druge škole (glazbene, sportske, plesne). Djeca se svakodnevno žale da im je dosadno na nastavi i da se osjećaju umorno.
Mora li biti baš tako? Možemo li pomoći našoj djeci?
Smatram da smo odgovorni i da djeca imaju pravo odrasti i usvajati nova znanja na pozitivnoj paradigmi koja je usmjerena na građenje i prihvaćanje dječje osobnosti sa svim njezinim ograničenjima i potencijalima.


Pokazatelji umora kod djece

Umor se javlja kao posljedica svakoga duljeg ili napornog rada. Smanjuje učinkovitost rada i negativno utječe na stav prema radu. Umor se očituje putem različitih pokazatelja koji se dijele na objektivne i subjektivne. Djeca kad su umorna pokazuju: iscrpljenost, klonulost, slabljenje motivacije za rad, nepažnju i rastresenost, povećanu razdražljivost, lakše sukobljavanje s drugima…



Kako protiv umora i dosade u nastavi?

Nastava visoke kakvoće je najbolje sredstvo protiv učeničkog umora i dosade. Sredina za učenje treba biti interaktivna zanimljiva, bliska učeniku kao cjelovitoj osobi i njemu važna. Više izazova, novosti, izazvanih čuvstava, boja i povratnih informacija potiče dinamiku učenja. Veliku odgovornost ima nastavnik čija je zadaća odabrati i primijeniti najprimjereniji oblik pojedinog pristupa u vlastitoj nastavnoj praksi. Redovito pitajte učenike kako su doživjeli vašu nastavu? Koliko im je bilo naporno i dosadno?
Primjer koji želim navesti govori o opterećenosti i umoru učenika sedmog razreda. Ivan je svaki dan u školi po šest sati. Ponedjeljkom ima još nastavu iz informatike, utorkom i petkom ima obveza u glazbenoj školi, srijedom i četvrtkom je na nogometu. Najviše voli kad je kraj tjedna pa se može odmoriti i naspavati. Slična iskustva imaju i druga djeca koja su pod pritiskom sredine u kojoj odrastaju.

 

Kako roditelji i nastavnici mogu pomoći djeci?

1. Razvijajte talente djeteta tako da ga potičete (ne zahtijevajte, ne naređujte, nego hrabrite) da se iskuša u različitim aktivnostima i odabere najviše dvije. Ne mora u njima biti najbolji.

2. Potaknite dijete da uči na način koji mu bolje odgovara. Neka će djeca učiti iz pisanih sadržaja, druga iz slikovnog materijala, neka tako da uspoređuju s primjerima i eksperimentiraju.

3. Potičite jake strane djeteta, omogućite mu da ih realizira. To ne moraju biti iste sposobnosti koje su i vaše jake strane.

4. Potaknite razumijevanje teme kojom se dijete bavi, istraživanjem s različitih gledišta.

5. Potičite interpersonalnu inteligenciju svoga djeteta poučavanjem u vještinama razgovaranja, rješavanja sukoba i problema, brige o drugima…

6. Poučite dijete da postavlja i slijedi vlastite ciljeve, opisuje svoje vlastite prednosti i osobine, procjenjuje vlastiti rad, izabire mjesto koje mu odgovara u okolini za svoje aktivnosti. Pomozite mu u osobnim razmišljanjima.

 

 


© 2006 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

 

U suradnji s