Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Kamen po kamen
 
ŠTO JE ETIKA?

Piše: Nikola Kuzmičić
 
PROVJERA “ZNANJA” IZ VJERONAUKA ZA SREDNJOŠKOLCE

Svake godine na prvom susretu s novim gimnazijalcima upoznam ih sa sadržajem i načinom rada na katoličkom vjeronauku. Pritom obavijestim učenike prvih razreda da će redovito, na svakom satu, usmeno odgovarati barem dvoje učenika te da ćemo povremeno imati i pisane provjere znanja, tzv. blic-kontrolne.

Potom im objasnim kako će teći usmeno ispitivanje, a onda otkrijem da ćemo već na sljedećem satu pisati prvi blic-kontrolni. Dakako da se iznenade tom najavom jer smo tek na prvom satu i ništa još nismo učili.

No, ja ih na to uputim kako ćemo u blic-kontrolnom imati samo jedno pitanje na koje će odgovoriti. A zatim im zadam prvu domaću zadaću.

Svojim gimnazijalcima prvo posvijestim kako je vjeronauk jedini predmet koji se ne upisuje po inerciji, nego je potrebno promisliti, opredijeliti se i donijeti odluku. Odlučiti upisati vjeronauk, ili odlučiti upisati etiku – koja je u srednjim školama alternativni predmet vjeronauku. I već time se ističe bitna dimenzija vjeronauka i vjere općenito. Potiče čovjeka na razmišljanje i zauzimanje stava.

Dio učenika upisuje vjeronauk, a dio etiku. I premda ih neki vole slušati, nama na vjeronauku nisu važne brojke niti postotci, nego osobe. Svaka pojedinačna osoba.

Moje vjeroučenike upozorim kako bi bilo lijepo i pristojno znati što uči dio razreda koji je na etici pa im u toj prvoj domaćoj zadaći dam da odgovore na jedno jedino pitanje: Što je etika? Kada u bilježnice zapišu to pitanje, potaknem ih da na istom mjestu napišu i odgovor. A sljedećeg sata ćemo napisati blic-kontrolni sa samo jednim jedinim pitanjem.

Dakako da im ne govorim koje je to pitanje, ali skoro svi svojim smiješkom pokažu da su razumjeli koje će to pitanje biti.

Tako bude večeri pa jutara i dođe tjedan drugi.

Prvo provjerim jesu li napisali domaću zadaću i s radošću ustanovim kako uvijek svi pronađu odgovor da je etika znanost o moralu. Nakon toga im podijelim papire na kojima će napisati blic-kontrolni sa samo jednim pitanjem, a onda to jedino pitanje počnem pisati na ploči.

Kad napišem “Što je...”, okrenem se prema njima i sa zadovoljstvom pogledam njihova zadovoljna lica. A onda dopišem i zadnju riječ pitanja – moral. Tada zadovoljstvo iščezne, nastane panika i improviziranje. Pustim ih da pišu neko vrijeme, a onda pokupim papire.

Rijetko tko zna odgovoriti na to pitanje. Ali to nije ni bitno. Bitno mi je da na svojoj koži osjete razliku između ‘bubanja’ i učenja. Razliku između štrebera i ljudi koji misle. A onda im sve to pokušam i objasniti.

Etika se doista najčešće definira kao znanost o moralu. I ako naučimo tu definiciju, mi doista možemo odgovoriti na pitanje Što je etika?, ali tom definicijom još uvijek nismo stekli znanje. Shvatili smo da je, matematičkim rječnikom rečeno, X za dva broja manji od Y, ali još uvijek ne znamo koliki je X ako ne doznamo i koliki je Y.

Oni kojima je stalo, napravit će iskorak i naučiti. Površni će se zadovoljiti samom nejasnom definicijom. A vjeronauk, i vjera općenito, nije za površne.

 


© 2006 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s