Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
Darovito dijete

Piše: Mara Čović, pedagog
 
Kako otkriti i potaknuti darovitost

Iva je učenica sedmog razreda u jednoj slavonskoj školi. U običnom razgovoru ne pokazuje dojam darovitog djeteta. Na nastavi je izrazito zainteresirana postav-ljajući dodatna pitanja, koja obrazlaže pročitanom literaturom, kreativnim rješa-vanjem problema i brzim rješavanjem zadanih zadataka. Izvan nastave i izvan škole sudjeluje u niz aktivnosti: folklorna skupina, rukomet u školi i izvan škole, svira klavir u glazbenoj školi, pjeva u zboru u crkvi.

U razgovoru s djevojčicom i njezinim roditeljima razumjela sam da Iva na sve stiže i da joj nitko ne nameće tempo i zadatke. Iva je sretna djevojčica, uživa družeći se sa djecom i s lakoćom sve stiže i izrazito je darovita. Stručnjaci koji rade s djecom tvrde da se samo 2 posto talentiranih može smatrati iznimno darovitim osobama.

Već i sama riječ talent ima neku magičnu moć. Čim ljudi počnu razgovarati o toj temi, obuzme ih neka vrsta zaigranog strahopoštovanja. "U nju polažemo sve svoje nade" - reći će netko. "Ili ga imaš ili ga nemaš!" – kažu drugi. A ponekad čak: "To mu je dar od Boga".

Darovitost je tema koja zaokuplja čovjeka još od antičkih vremena. Još je oko 200. pr. Krista rimski povjesničar i pjesnik Tit M. Plaut napisao: "Najveći su talenti najčešće skriveni."

Danas suvremena znanost nastoji objasniti inteligenciju i darovitost. Dvije najvažnije zadaće vezane za darovitost, svih koji rade sa djecom ostat će postojane: otkrivanje i poticanje. Na tom području čeka nas još mnogo posla.

Darovitost, genijalnost, talent - što to zapravo znači? Prima li netko "poseban dar" još u kolijevci, ili ga može steći učenjem? Ljudi se već dugo bave tim pitanjima. Roditeljski dom i škola mogu mnogo učiniti za pravovremeno otkrivanje talenata.

Danas nema gotovo ni jednog ozbiljnog znanstvenika koji istražuje talent i pritom polazi od teze da su posebne vještine uvjetovane isključivo urođenim sposobnostima i naslijeđem ili pak nešto što se stječe učenjem i utjecajem okoline. Darovitost i talent se zato ne trebaju smatrati nepromjenjivim vrijednostima, nego suživotom urođenih sposobnosti i znanja stečenog utjecajem okoline.

Otkrivaju li se talenti u školi?

U našim školama potiču se djeca u otkrivanju darovitosti dodatnim oblicima rada i uključivanjem u izvannastavne aktivnosti. Važno bi bilo ciljano i sveobuhvatno prepoznavanje i poticanje talenata vrlo važno za školsku svakodnevicu.

Djeca i mladež talentirani za određeno područje, brže uče i postižu bolje rezultate. Toj djeci treba pružiti raznolike modele podučavanja i različite projekte u koje bi bili uključeni roditelji i šira zajednica. Mnogi su stručni suradnici i učitelji svjesni potrebe za provođenje analize darovitosti i njezino poticanje.

Objektivni problemi koji se često navode kao: prevelik broj djece u razredu, različitost učenika, nedostatak stručnjaka, nedostatak novca potrebnog za provođenje projekata, mogu biti otežavajuće okolnosti u otkrivanju talenata.

Kako roditelji mogu otkriti talente?

Svaki roditelj želi da njegovo dijete odraste sretno i bezbrižno. S danom djetetova polaska u školu roditelji si postavljaju pitanja: Što će biti s našim djetetom? Što će postati kad odraste? Kako mu možemo pomoći, što mu možemo dati?

Spoznaja o stvarnim djetetovim sklo-nostima i talentima prvi je korak u primjerenom poticanju darovitosti. Svaki roditelj želi najbolje za svoje dijete. No što je uistinu najbolje?

Stabilan odnos, pun povjerenja, čini najbolju osnovu za optimalno poticanje djetetova razvoja. Roditelji najbolje poznaju svoju djecu. No, jednostrana usredotočenost na vlastitog potomka, potpuno nesvjesne predrasude iskrivljuju pogled pri ocjenjivanju i procjenjivanju vlastita djeteta. Roditelji trebaju pitati za mišljenje osobe koje dolaze u dodir s djetetom i poznaju ga iz nekih drugih životnih područja.

Ponekad ćete se možda iznenaditi koje sve sposobnosti i osobine drugi ljudi zapažaju kod vašeg djeteta. Podrška, stalni nadzor, odgoj cjelokupne djetetove ličnosti uz mnogo ljubavi i strpljenja rezultirat će razvojem sretne i zdrave osobe spremne za život.

Kada ste saznali koji su talenti vašeg djeteta, potražite mišljenje pedagoga ili psihologa u školi i potrudite se saznati što više iz literature, te se uključite u odabranu aktivnost, kako biste najbolje pomogli u prevladavanju poteškoća.

Nadam se da će djevojčica Iva s početka priče ostvariti jedan od talenata, koje će ugraditi u zajednicu kojoj pripada.

Dragi roditelji, pokušajte što ranije otkriti talente svoje djece, surađujte s učiteljima u školi i svim ljudima koji će raditi i družiti se s vašom djecom.

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s