Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Sugovornici
 
Teologija tijela, teološka bomba u 21. stoljeću!

Piše: Stjepan Bubalo
 
Studentski vjeronauk don Damira Stojića o moralnim vrijednostima i stavovima Katoličke crkve o spolnosti

 

Uvod

"Teologija tijela" naziv je predavanja koje je čak šest puta ove godine u sklopu studentskog vjeronauka održao kapelan, salezijanac, don Damir Stojić. Naslov teme, "Teologija u spavaćoj sobi", privukao je na predavanja i po 200 studenata. Kapelan Stojić je kazao da "Teologijom u spavaćoj sobi" želi pokazati i educirati mlade kako se neka katolička moralna načela mogu primijeniti i u 21. stoljeću, unatoč prigovorima mnogih da je Crkva u tom pogledu zastarjela i da ne drži korak s vremenom.

Zaključak ciklusa predavanja

Neka od glavnih pitanja koja su dotaknuta za vrijeme predavanja jesu spolni odnosi prije braka, masturbacija i seksualni odnosi među istospolnim parovima, a film "Trumanov show" Stojić je iskoristio kao primjer da pokaže koliko ljudi u biti nisu slobodni i koliko im je malo izbora dopušteno u životu. Film prati život glavnog junaka Trumana, koji je neželjeno dijete, te ga njegov otac iskoristi za "Reality show" kako bi njegovu životu dao nekakav smisao. On je, kao redatelj po zanimanju, osmislio studio u kojem je Truman odrastao vjerujući kako je to stvarni svijet. U studiju je sve bilo organizirano kao i u izvanjskom svijetu, iako su svi ljudi bili statisti i glumci, od prodavačica na placu do vozača taksija i radio-voditelja. Kada je za to došlo vrijeme, našao mu je i djevojku u koju će se zaljubiti, koja je također bila glumica, no "sve je pošlo po zlu" kada se i ona zaljubila u njega. Otkrila mu je da postoji "vanjski svijet", te da je čitav život proveo u laži i da sve odluke koje je donio nisu u biti njegove. Njegov otac je sve činio da ga spriječi da otkrije istinu dok su ga ljudi nagovarali da ga pusti, a publika iz cijelog svijeta putem malih ekrana navijala za Trumana. Njegov otac nije popuštao govoreći da je to Trumanov život, da je to njegova istina i da je on dao smisao njegovu životu.

Na kraju filma Truman se uspio dokopati pravog svijeta, a don Stojić to je usporedio sa životom svakoga od nas, rekavši kako je malo toga u životu odabrano slobodnom voljom. Kaže da živimo u jednom svijetu koji nam tako laže da mi mislimo da je to istina i da to ide dotle da čak ne možemo vjerovati u suprotno.

Nedjeljivo čovjekovo tijelo i duša

Stojić je objasnio kako katolički nauk čovjekovo tijelo ne odvaja od njegove duše. Kaže kako se u suvremenoj kulturi uzvisuje samo tijelo pa se i on upravo zato koristi tim nazivom, ali upozorava da imamo u glavi da, kada se kaže tijelo, moramo misliti na cijelog čovjeka, na njegovo nerazdvojno, dušu i tijelo. Nauk da su tijelo i duša odvojeni znači da tijelo ionako propada i da će ići u zemlju i nestati pa s njim možemo raditi sve što hoćemo. Zato su eutanazija i abortus kod njih dozvoljeni. Mi kršćani, ističe Stojić, mislimo drugačije, da ovo naše tijelo ide u nebo i stoga se ne može baš sve raditi što poželimo, i to su goleme razlike poimanja čovjeka.

Zašto su spolni odnosi potpuni tek u braku?

Što se tiče spolnih odnosa prije braka, Stojić je objasnio kako postoje četiri vrste Kristove ljubavi koje se moraju zadovoljiti u čvrstoj vezi: sloboda, potpunost, vjernost i plodnost, te da se te ljubavi ne mogu u potpunosti ostvariti osim u bračnom odnosu. Prvi uvjet za pravu ljubav jest da ona mora biti slobodna i bez prisile, kao što je Krist darovao svoj život. Ljubav zatim mora biti potpuna, što znači da čovjek mora dati cijeloga sebe, što uključuje i dušu i tijelo. Vjernost pod-razumijeva zajedništvo u dobru i zlu, plodnost i otvorenost prema novom živo-tu, a primjer imamo na temelju Isusove smrti, čime nam je podario vječni život. Promatrajući ljudsko tijelo, muško i žen-sko, saznajemo nešto o Bogu, rekao je Stojić, dodavši da promatrajući muško i žensko tijelo zajedno možemo saznati o samoj Božjoj biti. Dodaje da su muž i žena u braku znak, odnosno preslika neba ovdje na zemlji. Kada je riječ o bračnoj zajednici, kao najsvetijem odnosu između dvoje ljudi, Stojić je za sam bračni čin kazao kako su tada ljudi najbliži nebu što mogu biti na ovome svijetu, to jest da su s jednom nogom već u njega kročili. Muškarac i žena za vrijeme bračnog čina predstavljaju najbližu sliku Boga na zemlji, koji ih je prema sebi i stvorio. Međutim, ističe kako niti ta zajednica ne nastaje uvijek slobodnom voljom, već se na nju parovi često odlučuju zbog trudnoće, iako u brak ne bi stupili još godinama ili nikad. Sve te četiri vrste ljubavi nisu prisutne u istospolnim odnosima kao niti prilikom masturbacije, odnosno samozadovoljavanja, pa ih stoga katoličanstvo i odbacuje i u njima ne vidi nikakvo zadovoljstvo čovjeka.

Što mladi kažu o predavanjima

Katarina: Don Stojić je progovorio o temi koja je važna za nas mlade. Velik odaziv mladih na ova, ali i slična predavanja, govori nam da mladi nisu izgubili povjerenje u važnost nekih odluka, ili da ih barem žele ponovno čuti i pokušati popraviti svoje postupke. Predavanje je bilo zanimljivo, a Stojić ima karizmu kojom nas osvaja i pokazuje razumijevanje za brojna naša pitanja i spremnost da nam pomogne.

Ana: Velečasni nas ne kritizira, ali mi se čini da ne dopušta mlitavost i neodlučnost. Mislim da je nama mladima ovakav jedan, izuzetno nadaren govornik, ali ujedno i prijatelj, od velikog značaja. Radujem se sljedećem predavanju, koje ću preporučiti svojim prijateljima.

Perica: Predavanje je osmišljeno na suvremen način i s pozitivnim pristupom progovara o ljudskoj spolnosti i zašto su vrijednosti koje Crkva zastupa općeljudske vrijednosti te koje je zapravo pravo značenje spolnosti i njezin smisao. Odnosno, da služi za ostvarenje čovjeka u punini, a ne zloupotrebu, što se danas krivo interpretira.

Goran: Predavanja su zanimljiva jer ih don Stojić govori na jednostavan način. Neke stvari me iskreno i plaše i volio bih da Crkva i svećenici pokušavaju sagledati stvari kakve jesu i unutar toga pokušaju djelovati jer se dosta mladih udaljava. Drago mi je što se predavanja održavaju u prijateljskoj atmosferi i što ne moram ništa pričati. Mogu slušati i razmišljati, a za svaki problem znam da se mogu obratiti jednom stvarno prijateljskom svećeniku.

Lucija: Na predavanje sam došla prvi put na nagovor prijateljice i dojam mi je jako dobar. Takve stvari me muče i svakodnevno nailazim na nekakve dvojbe pa mi je drago da mogu čuti od mladog svećenika crkvene stavove. Neke stvari prvi put čujem na tako jednostavan način, iako je, priznajem, teško živjeti u skladu s takvim naukom.

Razgovor s don Damirom Stojićem

Razgovarali smo s don Damirom Stojićem, koji ima prostoriju u Studentskom domu "Cvjetno naselje", gdje se druži sa studentima koji svakodnevno dolaze na razgovor po savjet ili pak na svetu ispovjed. Dok smo razgovarali, njegov telefon nije prestajao zvoniti, a većina poziva odnosila se upravo na molbu za razgovor.

Don Stojiću, kao studentski kapelan najbolje znate što mlade najviše muči. Zašto ste odabrali baš temu "Teologija tijela" i što ste s njom željeli postići?

Svaki čovjek svaki dan barem nekoliko puta razmišlja o svojoj spolnosti. Svaki! I nema izuzetaka pa je i ovo tema za svakog čovjeka jer smo mi spolna bića. To je najaktualnija tema oduvijek i za svakoga, bez obzira da li je on star ili mlad, crn ili bijel, žut ili crven. Mi smo seksualna bića, a pogotovo mladi ljudi koji imaju vrlo jak seksualni nagon. Termin "Teologija tijela" skovao je Karol Wojtyła, a to je skup 129 njegovih kateheza koje su nastale od 1979. do 1984. godine, koje je on predstavio svake srijede na tjednoj audijenciji. Prema jednom američkom teologu, "Teologija tijela" zapravo je jedna teološka bomba u 21. stoljeću. Ona otkucava, a kad pukne, zaista će biti katolička seksualna revolucija, izaći će istina o čovjeku, o njegovu tijelu i o spolnosti. Wojtyła je kazao za vrijeme službe studentskog kapelana: "Ili je Bog demagog koji je utkao taj nagon u naša tijela ili on ima jedan veličanstveni plan s nama". Naravno, Wojtyła je bio za ovo drugo, da postoji neki plan i da taj seksualni nagon nije slučajnost.

Koliko mladi poznaju spolnost i seksualnost?

Svatko zna nešto. Svoja saznanja dobivaju iz filmova, časopisa, televizije i iz društva. Ove istine koje sam ja izložio u šest ciklus-predavanja, a koje je Ivan Pavao II. obrazložio, većina je čula prvi put. Strahovito je žalosno što nauk Katoličke crkve većina katolika ne zna obrazložiti, većina zna propise ali ih ne razumije, a to je tragično.

Što prevladava u odnosu kod mladih, tjelesno, duhovno, emocijalno i da li mladi to pokušavaju uskladiti?

Mladi osjećaju i žele uskladiti tjelesno i duhovno iako toga ni sami nisu svjesni. Događa se da većinom sve krene od tjelesne ljubavi. Djevojke pretežno traže ljubav preko seksa, onu emocionalnu ljubav od muškarca pokušavaju dobiti preko tijela, a muškarci znaju što djevojke hoće pa to koriste, i traže seks preko ljubavi. U svakom slučaju odnosi su dosta poremećeni. Internetski portal Google je objavio podatak da je termin koji se najviše ukucava u pretraživaču sex i slični pojmovi, a na drugom mjestu je Bog, crkva, vjera i Isus Krist. To sve savršeno spada u teoriju Ivana Pavla II. koji kaže da mi kad sagriješimo na području šeste Božje zapovjedi, zapravo tražimo Boga ali na krivome mjestu. Velik su problem pornografija, koja je jako dostupna, samozadovoljavanje, predbračni odnosi i promiskuitet. Ja sam uvjeren da mladi traže iskrenu intimnost, čemu teži svaki čovjek, ali je šteta što je traže na krivome mjestu.

Kakvi su danas odnosi među mladima, i da li su djevojke postale jače od muških?

Ja sam se malo obrušio na muškarce. U našem društvu imamo cijeli problem zamjene uloga. Imamo golem problem samotnjaka. Dečki i cure koji su sami. Kod muškaraca imamo ekstreme. S jedne strane oni su zatvoreni, boje se i ne znaju prići djevojkama te to čine virtualno, preko chata i SMS-a. Ne znaju doći otvoreno kao muškarci, već se boje doći i reći: Zgodna si, sviđaš mi se, hajdemo izaći vani i upoznati se malo bolje. Nema više niti kavalirstva, a cijela kultura hodanja je nestala. Drugi ekstrem je kad momci prilaze samo kad su pod utjecajem alkohola i to čine na degutantan način. S druge pak strane djevojke iz nekoga lažnog feminizma u želji da budu jednake muškarcima, postanu kao oni s time da kompromitiraju svoju ženstvenost.

Jesu li mladi besperspektivni, kako se stječe dojam?

Ne, ja mislim da nisu i da se nameće jedna negativna slika. Iz mog kontakta s njima vidim da su optimisti i da imaju nadu. Po medijima se ponekad provlače negativnosti, agresija i slično, ali ja to iskreno ne vidim. Trebamo sve staviti u neki kontekst i pogledati da li danas zaista ima više nasilja nego prije 20 godina? Uzmimo 1968. godinu kada je vladao kaos, uzmimo Francusku prije nekoliko godina, uzmimo danas Grčku. Imam osjećaj da se od obične kvartovske tuče u medijima prave priče o nasilju i da se takve slike nameću. Ne opravdavam nasilje, ali treba dobro sve razmotriti i staviti u kontekst prije donošenja takvih zaključaka.

Koliko mladi gube vjeru, odnosno koliki od onog broja mladih koji se predstavljaju kao katolici u biti žive svoju vjeru?

Na kraju će ostati malo stado i toga se ne trebamo bojati. Postoji mnoštvo koje se predstavlja kao katolici, ali unutar toga je velik raskorak te je malo onih koji takvu vjeru i prakticiraju. U Hrvatskoj je od 10 do 15 posto pravih vjernika, i to je ono stado. Ipak sam uvjeren da se mladi sve više bude, i među studentima imam neke od parova, te momke i djevojke koji žive u čistoći. Radikalno i u punini žive svoju vjeru, i žive puninu istine Katoličke crkve. Ja bih rekao da Krist podiže svoju vojsku, a on je sam rekao: "Da li ću naći vjere kad se vratim?" Ja namjerno imam izazovne naslove svojih predavanja i dolaze mi različiti mladi ljudi, od protestanata do ateista, i nitko nije isključen te svatko može slušati predavanja. Studentsko razdoblje je kritično. Neki pronađu Krista, a nisu ga znali, a neki koji su imali onu kulturološku vjeru, izgube ga totalno i zato je uloga studentskog kapelana jako bitna. Tu se koplja lome. Tu se događaju obraćenja i tu se netko odrekne vjere ili je dobije.

Don Damir Stojić, SDB

Svećenik Stojić treći je po redu studentski kapelan na Sveučilištu u Zagrebu. Rođen je u Kanadi, u Torontu, gdje je završio osnovnu i srednju salezijansku školu. Nakon jednog ljetovanja u Hrvatskoj odlučio je ostati i doći među hrvatske salezijance, gdje je završio studij teologije. Diplomirao je 2002. godine s temom "Teološko značenje golotinje u Svetom pismu", nakon čega je i zaređen za svećenika. Na usavršavanje je otišao u Washington D.C., gdje je na Američkom katoličkom sveučilištu magistrirao moralnu teologiju s temom "Načela katoličkoga socijalnog nauka u pravima manjina". 2007. godine vratio se u Zagreb, gdje je dobio službu studentskog kapelana, a djeluje u crkvi Sveta Mati Slobode.

Svećenik Stojić je mlad i moderan svećenik, koji se u razgovoru sa studentima ne boji prihvatiti "tabu" ili "vrućih" tema, već spremno odgovara na sva postavljena pitanja i mladima daje smjernice te pruža podršku u svim životnim nedoumicama. O njegovoj popularnosti među mladima svjedoči i posjećenost večernje svete mise na Jarunu kao i posjećenost svete mise na Jarunu nedjeljom u podne kao i posjećenost vjeronauka koji održava tri puta tjedno, ponedjeljkom u SD "Cvjetno nasselje", utorkom u SD "Stjepan Radić" na Savi i srijedom u crkvi "Sv. Mati Slobode".

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s