Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Islam
 
Kako spoznati Boga?

Piše: mr. sc. Aziz ef. Hasanović, pomoćnik predsjednika Mešihata u Zagrebu
 
Bog – Allah u poimanju muslimana


Uporaba riječi Bog ili Allah

Riječ Bog u muslimanskom govornom jeziku poželjna je u izričaju s Allah. Svakako da muslimani nakon izgovora riječi Bog ili Allah dodaju i riječ džell šanuhu što znači Uzvišeni. U tekstovima koji spominju riječ Allah ili Bog skraćeno se dodaje "dž.š."

Tko je Allah dž.š.?

Pred ovakvim pitanjem staje vjernički um, u nedostatku vlastitog neznanja, u siromaštvu riječi kojima bi to izrekao, u strahu da ne izrekne nešto o Svevišnjem i Sveznajućem što On nije. Najprimjereniji način da se odgovori na postavljeno pitanje je koristiti se riječi kojima se On Uzvišeni predstavio putem Objave. Objavom Kur'ana razvidna su: Božja svojstva, Božja lijepa imena i dokazi Njegova postojanja.

Allahova dž.š. svojstva

Slijedom kur'anskog teksta sva Allahova svojstva možemo promatrati kroz dvije kategorije: osobna Allahova svojstva – sifati – zatije, i svojstva Allahovog savršenstva – sifati subutijje.
Osobna Allahova svojstva jesu: Allah ima i postoji – Vudžud, Allah nije postao – Kidem, Allah je vječan i neće nestati – Beka, Allah je Jedan Jedini – Vahdanijjet, Allah nikome i ničemu nije sličan – Muhalefetun lil havadis i Allah sam o sebi opstoji – Kijamun bi nefsihi.

Svojstva Allahova savršenstva jesu: Allah živi svojim savršenim životom – Hajat, Allah sve zna – 'Ilm, Allah sve čuje – Sem', Allah sve vidi – Besar, Allah govori svojim govorom – Kelam, Allah je svemoćan – Kudret, Allah sve svojom voljom čini – Iradet i Allah sve stvara, održava i rastvara – Tekvin.

Allahova lijepa imena (El-esmaul – husna)

Vlastito Božje ime je Allah. Ono označava Stvoritelja svega što postoji. U Kur'anu je spomenuto 2698 puta. Pored ovog imena koje se najčešće spominje, postoje i druga Allahova lijepa imena – El-esmaul-husna, o čemu Kur'an kaže: "Allah ima svoja lijepa imena, pa Ga po njima zovite." (El E'raf, 180.)

Jedan od putova upoznavanja Allaha dž.š. su Njegova imena koja slijede:
Allah – Allah je Onaj, osim koga drugog Boga nema, Er - Rahman – Blagi, Er - Rahim – Milostivi, El – Melik – Vladar, El - Kuddus - Sveti, Es - Selam – Čist od mana, El – Muminu – Koji daje sigurnost, El – Muhejminu – Koji nad svim bdi, El - Aziz – Koji sve pazi i prati, El – Džebbaru – Snažni, El – Mutekebbir – Silni, El – Halik – Stvaralac, El – Bari'u – Koji divno stvara, El – Musawir – Koji likove daje, El – Gaffaru – Koji mnogo prašta, El – Kahhar – Koji nadvladava, El – Vehhab – Koji mnogo poklanja, Er – Rezzak – Koji obilnu opskrbu daje, El – Fettah – Koji sve rješava i otvara, El – Alim – Koji sve zna, El – Kabid – Koji sve steže, El – Basit – Koji pruža, El – Hafid – Koji spušta, Er – Rafiu – Koji diže, El – Muizzu – Koji uzvisuje, El – Muzillu – Koji ponizuje, Es - Semi'u – Koji sve čuje, El – Besiru – Koji sve vidi, El – Hakemu – Sudac, El – Adlu – Pravedni, El – Latifu – Dobri, El – Habiru – O svemu obaviješteni, El – Halimu – Blagi, El – Azimu – Veliki, El – Gafuru – Koji prašta, Eš – Šekuru – Koji je zahvalan, El –Alijju – Visoki, El – Kebiru – Veliki, El – Hafizu – Koji čuva, El – Mukitu – Koji pazi i uzdržava, El – Hasibu – Koji obračun svodi, El – Dželili – Veličanstveni, El - Kerimu – Plemeniti, Er – Rekibu – Koji motri na svaki pokret, El – Mudžibu – Koji molbe prima, El – Vasi'u – Koji milošću i znanjem sve obuhvaća, El – Hakimu – Mudri, El - Vedud – Koji voli, El – Medžidu – Slavljeni, El – Baisu – Koji proživljuje, Eš – Šahidu – Koji je o svemu svjedok, El – Hakku – Vrhovna Istina, El – Vekilu – Sveopći Staratelj, El – Kavijju – Moćni, El – Metinu – Čvrsti, El – Velijju – Zaštitnik, El – Hamidu – Hvaljeni, El – Muhsi – Koji i sitnice obuhvaća i broj im zna, El – Mubdi'u – Koji je početni stvaralac, El – Mu'idu – Konačni proživitelj, El – Muhjiju – Koji život daje, El – Mumitu – Koji smrt daje, El – Hajju – Živi, El – Kajjumu – Koji sve obdržava, El – Vadžidu – Imućni, El – Madžidu – Slavni, El – Vahidu – Jedini, Es - Samedu – Kome se svatko obraća, El – Kadiru – Svemoćni, El – Muktediru – Koji sve može, El – Mukaddimu – Koji unapređuje, El – Muehhiru – Koji zapostavlja, El – Ewelu – Prvi, El – Ahiru – Posljednji, Ez–Zahiru – Jasni, El – Batinu – Skriveni, El – Valiju – Koji upravlja, El – Mutealiju – Svevišnji, El – Berru – Dobročinitelj, Et – Tewabu – Koji kajanje uslišava, El – Muntekimu – Koji ne ostaje dužan, El –Afuwu – Koji oprašta, Er – Reufu – Samilosni, Maliku – l - Mulki – Gospodar svih svjetova, Zul – Dželali ve - l - Ikram – Najveličanstveniji i Najčasniji, El – Muksitu – Sveopći djelitelj pravde, El – Džami'u – Koji sve okuplja, El – Ganijju – Koji je Bogat, El – Mugni – Koji daje bogatstvo, El – Mani'u – Koji oduzima bogatstvo, Ed – Darru – Koji stvara štetu, En – Nafi'u – Koji stvara korist, En – Nuru – Sveopće svjetlo, El – Hadi – Koji upućuje, El – Bedi'u – Stvoritelj (Prapočetak svega), El – Baki – Vječiti, El – Varisu – Konačni nasljednik svega, Er – Rešid – Upućivač na dobro, Es – Saburu – Strpljivi, Koji ne žuri sa obračunom.

Muslimani nastoje naučiti sva Božja imena, kako bi Svevišnjeg zazivali Njegovim imenima, ali isto tako i imena svojstvena čovjeku utkati u svoj svakodnevni život poput blagosti, dobročinstva, istinoljubivosti, strpljenja, pravednosti, plemenitosti itd. Svaki musliman dužan je znati i nedvojbeno vjerovati u sva Božja imena. Česta je praksa muslimana da u vidu ukrasne slike (lewhe) na zidovima svojih ureda ili domova imaju istaknuta Božja imena, kako bi se stalno prisjećali i Njega Svevišnjeg slavili i veličali upravo Njegovim imenima. U Kur'anu su istaknuta sva imena pa tako i učenje Kur'ana predstavlja najveću vrstu sjećanja na Boga (zikr) i zahvale Bogu (hamd).

Svi postupci vjernika usmjereni su k Jednom Jedinom Cilju, a to je Allah dž.š. . Svojim plemenitim postupcima i dobrim djelima osiguravamo sebi blizinu Božju koja nas prati i štiti, a vrhunac svega je ono što se treba dogoditi na Danu Suda, to je susret i viđenje Gospodara svih svjetova.

Dokazi Allahova postojanja

O Allahovoj opstojnosti postoje mnogobrojni dokazi. Prostorna ograničenost ne dopušta nam da ih razradimo, ali ćemo bar neke navesti: kozmološki (Et-Tur, 35 – 36), teleološki (El – Hidžr, 22, Ali – 'Imran, 190 – 191), moralni (cijeli Kur'an) i povijesni dokazi (kazivanja o prethodnim poslanicima).

Nemogućnost potpune spoznaje Allaha dž.š.

Pored svih dokaza koje Kur'an donosi, svih svojstava i svih lijepih Božjih imena, čovjek, ipak, nije u mogućnosti doći do potpune spoznaje Boga. No, to ne umanjuje naše vjerovanje već u nama jača spoznaju Njegove savršenosti i biti. To nam povećava želju da Allaha spoznamo i shvatimo koliko je moguće više, kako bismo razvijali ljubav, poniznost i poštovanje prema Njemu. To je, u stvari, najjači dokaz naše nesavršenosti. Poslanik islama nas usmjerava riječima: "Razmišljajte o Allahovim djelima, a ne razmišljajte o Allahovom biću." Ovim riječima Poslanik želi ukazati na pravac našeg razmišljanja, kako ne bismo padali u diskusije bez kraja i lutali u donošenju pogrešnih zaključaka.

Gospodaru svih svjetova, oprosti mi ako sam što nehotice ili iz neznanja pogriješio. Amin!

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s