Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
Zajedničko odrastanje roditelja i djece

Piše: Mara Čović, pedagog
 
Današnji izazovi i savladavanje procesa odgoja djece

Neki dan su došli roditelji Hrvoja u školu tražiti pomoć jer ne znaju kako dalje odgajati svoju djecu. Hrvoje je učenik drugog razreda, koji ima velike probleme s učenjem i poštivanjem školske discipline. Sva nastojanja roditelja i učiteljice nisu urodila plodom. Svaki dan je nova priča u kojoj Hrvoje ima glavnu ulogu. Hrvoje ne doživljava zabrinutost odraslih i svaki dan uporno ponavlja iste pogreške, ali ne uviđa svoju krivnju. Svi su se oko njega umorili i veoma zabrinuli. On se u razgovoru samo nevino smije i o ničemu se ne brine. Roditelji su iscrpili sve pedagoške mjere i traže pomoć stručne službe škole. Priznali su da su pokušali nasilno djelovati na Hrvoja, te su se razočarali kad su uvidjeli da ni to nije pomoglo.

Današnja djeca žive u svijetu koji se razlikuje od onoga u kojemu su odrastali njihove majke i očevi. Stoga su današnji roditelji suočeni s izazovima ponovnog promišljanja, a u određenim situacijama i ponovnog svladavanja procesa odgoja djece.

Bit roditeljstva je naučiti surađivati, kroz davanje i primanje između djeteta i roditelja, ali i u tome da roditelji poštuju djetetov i vlastiti integritet. Poznato je da su neka roditeljska ponašanja dobra za djecu. Djeca, upravo kao i odrasli, najbolje surađuju s ljudima koji se prema njima odnose ljubazno, s poštovanjem, razumijevanjem i koji priznaju da su oni također osobe. Djecu danas doživljavamo kao osobe s vlastitim pravima i obvezama, a ne kao vlasništvo svojih roditelja. Ona su kompetentna i sposobna, ali ipak trebaju zaštitu i vođenje kako bi u potpunosti uživala u svojemu djetinjstvu i postali odrasli ljudi koji će dobro funkcionirati u društvu.

Smatra se kako je najvažnija sposobnost roditelja da djeci osiguraju sljedeće:
- Osnovnu njegu.
- Zadovoljavanje fizičkih potreba djeteta, na primjer, potrebu za hranom, toplinom, zaštitom, higijenom, prikladnom odjećom i medicinskom zaštitom.
- Sigurnost.
- Sigurnost djeteta štiteći ga od zla ili opasnosti, kako kod kuće, tako i izvan nje.
- Emotivnu toplinu.
- Emotivnu potporu i osjećaj vlastite vrijednosti.
- Stimulaciju. Stimulirati djetetovo učenje i intelektualni razvoj kroz razgovor, hrabrenje i uključivanje u njezinu ili njegovu igru te promicanje njezinih ili njegovih obrazovnih mogućnosti.
- Osigurati vođenje i granice i pokazivati djetetu kako da se primjereno ponaša.
- Stabilnost - dosljedno pružati emotivnu toplinu, reagirati na dijete i osigurati mu kontakt s ljudima koji su im važni.

Praktične smjernice za nenasilan odgoj

Odgajanje djece na nenasilan način ni približno ne znači poticanje popustljivog roditeljstva. Roditelji koji su uvjereni da je fizičko kažnjavanje djece neučinkovito i ponižavajuće za dijete, pronalaze druge načine rješavanja nesporazuma i postizanja usklađenosti s njihovim standardima ponašanja. Mnogi roditelji smatraju da mogu izbjeći prisilu u odnosu na svoju djecu ako su već od njihova rođenja s njima uspostavili odnos pun osjećaja, poštivanja i zadovoljstva.

Ključ za uspješno poučavanje djece da sama reguliraju svoje ponašanje leži u uspostavljanju obostranog poštovanja i u očekivanju suradnje s djecom od njihove najranije dobi. Djeca dobro reagiraju na poštovanje i na pozitivna očekivanja. To znači da bi roditelji trebali očekivati dobro ponašanje i fokusirati se na to.

Kako bi pomogli djeci da nauče pozitivne oblike ponašanja, roditelji mogu:
- Djetetu redovno pružati pozitivnu pozornost i prenositi na njih bez obzira na njihovu dob.
- Pozorno slušati svoju djecu i pomagati im da izraze svoje osjećaje.
- Pomoći im da shvate moguće posljedice svojih izbora.
- Poticati njihovo novo poželjno ponašanje pridajući im pozornost i hvaleći ih.
- Ponašati se onako kako bi željeli da se njihova djeca ponašaju, komunicirati s njima s poštovanjem i svojim primjerom pokazivati kako se rješavaju nesporazumi i konflikti.
- Podržavanje poželjnih oblika ponašanja i smanjivanja onih nepoželjnih najbolje uspijeva roditeljima koji uživaju poštovanje svoje djece.

Pomoć u roditeljstvu

Svaki roditelj želi biti dobra majka ili dobar otac svojem djetetu. No, to je ponekad teško postići. Roditeljstvo, osim što je radosno i ugodno iskustvo, može biti i vrlo stresno. Mnogi roditelji dijele svoje vrijeme i energiju na različite obveze. Vrijeme provedeno s djecom je vrlo dragocjeno - prolazi brzo i ne može se vratiti. Pozitivno roditeljstvo iziskuje vrijeme koje bi djeci i roditeljima omogućilo da budu zajedno.

Također je od životne važnosti da roditelji nađu vremena za brigu o sebi kao o odraslim osobama i svojim potrebama.

Roditeljima treba osigurati podršku, potporu, vodstvo i pomoć stručnjaka.

Roditelji mogu jako puno naučiti razmjenom svojih iskustava s drugim roditeljima, prijateljima i obitelji. Tražiti pomoć znak je odgovornosti, a ne slabosti.

Nove paradigme u odgoju i obrazovanju pružaju nam mogućnost učenja novih socijalnih vještina, koje možemo povezati s dobrim tradicijskim i kulturolškim nasljeđem sredine u kojoj živimo.

Upamtite da su roditelji zaista važni svojoj djeci, bez obzira na njihovu dob!

Dragi roditelji, želim vam da pronađete najoptimalnije odgojne metode, koje će vam pomoći odgojiti vašu djecu u sretne i uspješne ljude, kako bi starost dočekali spokojnije i mirnije.

Nadam se da će Hrvojevi roditelji uz pomoć stručnjaka pronaći metode i načine u odgoju svoje djece.

 


© 1999-2019 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s