3. Uskrsna nedjelja

ONOME KOJI SJEDI NA PRIJESTOLJUI JAGANJCU BLSGOSLOV I ČAST I SLAVA I VLAST U VIJEKE VJEKOVA!
ŠIMUNE IVANOV LJUBIŠ LI ME? IDI ZA MNOM!

Trpimir Benković


Nedjeljna čitanja

  • Dj 5, 27b-32. 40b-41
  • Ps 30(29)
  • Otk 5, 11-14
  • Iv 21, 1-19

Kršćani su kroz povijest često proganjani, zatvarani, nepravedno osuđivani i ubijani. Društveni poredak, političko vodstvo, svjetonazor mnogih država nije prihvaćao predanost Evanđelju i borbu protiv laži i nepravde. To su ribolovci i lovci koji u lijevo pucaju i bacaju, koji lakše upravljaju ljudima bez čvrstog stajališta o moralnim vrednotama i svetinjama.

Vjera u Boga koji je Raspetoga spasio od smrti i uništenja, oslobađa učenike straha i daje im otvorenost i hrabrost da mogu podnijeti sva poniženja, laži i vrijeđanja, kojima su bili podvrgnuti. Veliko vijeće koje je sudilo Isusu, nastavlja suditi njima i Crkvi. Suci su isti, a i pobuda je ista: izdaja i zavist. Tako je sraz između Crkve i Velikog vijeća nastavak onoga što je dovelo Isusa na križ. Ali Isusovo uskrsnuće pokazuje tko će na kraju pobijediti. Optuženi uče “u Isusu” i javno optužuju židovske vlasti za prolijevanje krvi tog čovjeka. Zaprijetiše im da to više ne čine, odmjeriše im nekoliko udaraca i otpustiše ih, a oni izlaze iz sudnice radosni što bijahu “dostojni podnijeti pogrde za Isusa” i nastaviše s još većim zanosom naviještati Radosnu vijest.

Što su proroci naviještali o spasenju sada je stvarnost – kraljevstvo Božje je utemeljeno, počela su “vremena svršetka.” Konačnu pobjedu i slavu Jaganjca, ulomak iz knjige Otkrivenja, prikazuje kroz simboliku: “Jaganjac”, Krist, mrtav i uskrsnuo. On usmjerava i određuje sav tijek povijesti spasenja. “Prijestolje” izriče apsolutni suverenitet Boga u prirodi i povijesti, a koju sada vrši uskrsli Krist. “Starješine” svekoliki izabrani narod. To su apostoli, mučenici, svjedoci vjere, pravednici.. “Četiri bića” simboliziraju mnogovrsnu Božju djelatnost na sve četiri strane svijeta – Bog je izašao iz onostranosti i došao u dodir s čovječanstvom, koje odgovara hvalospjevom: “Onome koji sjedi na prijestolju i Jaganjcu blagoslov i čast i slava i vlast u vijeke vjekova.”

Evanđelje govori o dva značajna događaja – Isusovo ukazanje, čudesni ribolov i Isusov razgovor s Petrom. Sedmorica apostola opet su na svom starom poslu. Simbolika je to Crkve. Ribolov je apostolska služba, “ljude loviti.” Zajedno su sedmorica apostola – broj sedam označava puninu. Mreža je simbol Crkve, koja se ne raskine mnoštvom spašenih iz “mora”, simbola pakla i zla. Broj riba 153 je znak sveopćenitosti. Gozba, blagovanje ribe znak je euharistijske gozbe.

Kod prvog čudesnog ribolova Isus kaže Petru: “Od sada ćeš loviti ljude” (Lk 5,10), a sada mu predaje veliko poslanje u Crkvi. Isus tri puta pita Petra: “Ljubiš li me?” Pastirska služba koju mu predaje utemeljena je na ljubavi prema Kristu. Istovremeno mu oprašta trostruku nevjeru u noći Muke. Uskrsli Krist je utemeljio Crkvu kao hijerarhijsku, na Petru, što ne znači da i mi nismo pozvani sudjelovati u poslanju Crkve i dati svoj udio. Hrvati su to ozbiljno shvatili. Stoljećima vjerno i iskreno ispovijedamo svoju vjernost uskrslom Kristu. Svoje mreže uporno bacamo na desnu stranu. Ribe ima, ali na obali nam sve češće ribu otimaju ribolovci koji prazne mreže dižu s lijeve strane. Najgore je što to čine sve bezobraznije i bahatije, a lijevu, jalovu stranu prikazuju poštenijom, boljom. Prihvatimo Isusov izbor, jer i On će sjesti Ocu s desna. Čak je i desni razbojnik bio simpatičniji i bolji.