9. nedjelja kroz godinu
Trpimir Benković
SIN ČOVJEČI GOSPODAR JE SUBOTE!
- Pnz 5, 12-15
- Ps 81 (80)
- 2 Kor 4, 6-11
- Mk 2, 23 – 3,6, 23-28
Ljudsko društvo je kroz povijest prošlo kroz vrlo različite oblike društvenog, gospodarskog, vjerskog i političkog ustrojstva. Uvijek su postojala pravila, običaji, zakoni. Danas živimo u vrijeme parlamentarne demokracije, koju većina drži najboljim oblikom društvenog uređenja. Vjerojatno je točnije reći da su odnosi u društvu uređeni najmanje loše.
Ni vjerski odnosi nisu se mogli urediti bez pravila, zapovijedi i zakona. Mi kršćani katolici vjerujemo da su svi Božji zakoni i pravila usmjerena na korist čovjeka i njegova dostojanstva. Je li to doista tako? Današnja Služba riječi govori o tome.
Starozavjetna Knjiga Ponovljenog zakona poziva Božji narod na sjećanje o vremenu provedenom u ropstvu. Sjeti se ( Memento ) da si i ti bio rob u Egiptu. Dan subotnji svetkuj i održavaj kako ti je naredio Gospodin, Bog tvoj. Subotnji počinak usmjeren je na dobrobit potlačenih. Robovi u to doba nemaju dana odmora, rade od jutra do mraka petkom i svetkom. Čini se poznato. Starozavjetni tekst povezuje slobodnu subotu s oslobađanjem izabranog naroda iz ropstva. Tako je obveza svetkovine subote još važnija.
U Korintu ima i onih koji osporavaju i ne poštuju Pavlovo djelovanje i autoritet. Naglašava Božje riječi: „Neka iz tame svjetlost zasja!“ Božjom svjetlošću stvoren je svemir, svjetlila je ljudima kroz povijest, osmislila čovječanstvo, a čovjeku dobre volje, još i danas sjaji na licu i u srcu. Spremljena je u krhkim glinenim i staklenim posudama, pa je potrebna velika pažnja da posude ne razbijemo svojim nemarom i ohološću.
Evanđelje govori o zakonima koji se donose bez suradnje s Bogom i koji nisu usmjereni na dobrobit čovjeka i njegovog dostojanstva. Po Mišni trganje klasja subotom je jedna od 39 stvari koje su zabranjene. ( Mišna je, neka vrsta, židovskog običajnog prava. To je zbornik vjerskih propisa iz usmene predaje, nastalih na temelju dopune i prilagodbe Mojsijevog pisanog zakona – Tore i prvi je dio Talmuda). Šturi tehnički propisi bez ljubavi vjerojatno su stvorili licemjerje i farizeje. Takvi prigovaraju Isusu i Njegovim učenicima nepoštivanje svetkovine subote. Isus pokušava objasniti da je subota stvorena radi čovjeka i da je Sin Čovječji gospodar i subote. Mogao je to svojim Božjim autoritetom nametnuti farizejima, ali u svojoj poniznosti to nije učinio, jer je došao poučiti i osloboditi, a ne suditi i nametati. Slobodne volje, ali bez dobre vjere farizeji nisu poslušali, nego čak surađuju sa svojim političkim protivnicima Herodovcima, suradnicima rimske vlasti, da bi naudili Isusu. To su činili i kasnije neposredno sudjelujući u Isusovoj osudi na smrt. On je u svojoj skromnosti i poniznosti krenuo put Golgote, a farizeji su svojom ohološću i bezobraznim odnarođenim ponašanjem prizvali probleme i nevolje na sebe i djecu svoju.
Hrvatski je narod mudrošću i pravovjernošću naših pradjedova, prije mnogo stoljeća prihvatio Krista i nastojao živjeti u duhu Njegovih zakona. Ali licemjere i farizeje, svoje i tuđe, nismo mogli mimoići. Bilo je kraćih vremena slobode i nezavisnosti u kojima smo u život pretočili Božje zakone, ali više je bilo onih vremena kada smo to morali raditi u neslobodi, pa smo to krvavo plaćali. Sada smo slobodni i nezavisni, ali u toj našoj „slobodi“ sve je više licemjera i farizeja, naših i europskih. Ne učimo iz povijesti, zaboravljamo i povijest nam nije učiteljica života. Treba se zabrinuti! Pomalo okrećemo Bogu leđa, a to znači da bi se i Bog mogao okrenuti, ne namjerno, nego odgojno. Zato molimo dobroga Boga da ne skrene pogled od nas, da nam pomogne donositi zakone u korist čovjeka i njegovoga dostojanstva. Molimo da nam licemjeri i farizeji svih vrsta ne dozovu nevolje i probleme, nama i djeci našoj.