VERITAS - br. 10/2001. |
>[SADRŽAJ]< |
BOŽJA
RIJEČ ČOVJEKU
KRIST JE POBIJEDIO I SAMU SMRT ŽIVOT I USKRSNUĆE Piše: CELESTIN TOMIĆ Isus se uputi u grad zvan Nain. Pratili su ga učenici i silan svijet. Kad se približi gradskim vratima, gle upravo su iznosili mrtvaca, sina jedinca u majke, majke udovice. Pratilo ju je mnogo naroda iz grada. Kad ju Isus ugleda, sažali se nad njom i reče joj: "Ne plači!" Pristupi nosilima i reče: "Mladiću, kažem ti, ustani!" I mrtvac se podiže i progovori. A on ga dade njegovoj majci. "Mladiću, kažem ti, ustani!" (Lk 7, 11-16) Smrt jedinca u Bibliji je znak velike boli i neshvatljive nesreće. Proroci govore da je to "gorka žalost". Kad budu kažnjeni grešnici u Dan Jahvin, bit će to kao "plač nad jedincem" (Am 8, 18). Za smrt Mesije pisano je "naricat će nad njim kao nad jedincem, gorko ga oplakivati kao prvijenca" (Zah 12, 10). Smrt jedinca u udovice, žalost je Božjeg naroda. Gasi se jedna obitelj. Vide u tome kako je Božji narod osiromašen i kažnjen božanskim gnjevom. Shvaćamo stoga bol udovice-majke i naroda.
Ali smrt je tu i treba sve obaviti prema propisima. Mrtvaca operu, očiste i zaviju u čistu bijelu plahtu. Zatim ga nosioci na nosilima iznesu iz kuće i pokopaju ga na groblju izvan grada. Tu su svirači i narikače koje oplakuju jedinca. Iskrena je to bol i suze se ne mogu zaustaviti. Pogreb jedinca je za sve potresan događaj. Muškarci idu razdrtih haljina, raščupane kose i brade, a žene plaču i kukaju u tugaljivom ritmu. Grobovi su redovito usječeni u pećini. Po stubištu se silazi najprije u mali atrij zatim u sam grob. Na stranama su udubine u koje se polaže mrtvac. Na otvor groba se dokotrlja veliki kamen. Na ploči koja zaklanja mrtvaca, napiše se samo ime i simbol-grafit koji izriče molitvu i blagoslov. Značajni su grobovi kršćana koncem prvog stoljeća. Oni znakovima, koje samo kršćani razumiju, izriču vjeru u Isusa Krista, vjeru u uskrsnuće.
No, povorka koja ide za mrtvim mladićem nije došla do groba. Povorku smrti presretne Isusova povorka, znak života. Isus se sažali nad udovicom. Zaustavi povorku, pristupi mrtvacu i reče mu: "Talja kum!" Mladiću ustani! Isusova riječ obara najvećeg neprijatelja, posljednjeg neprijatelja - smrt. Biblijske predaje govore kako su Ilija i Elizej uskrisili sina jedinca udovice (1 Kr 17, 17s; 2 Kr 4, 18). Ali bio je to plod molitve i životnog dodira. Ovdje sama Isusova riječ pokojnika iz smrti vraća u život.
Smrt mladića u cvijetu mladosti, posebno ako je to jedinac u majke, majke udovice, uvijek izaziva snažnu bol i suze. Udovica sada ostaje sama. U Isusovo vrijeme udovice su bili gotovo iskorijenjene iz društvene zajednice, izložene nepravdama i krajnjoj bijedi. Isus cijeni i uzdiže udovice. Udovicu koja traži svoje pravo, uzima kao uzor ustrajne molitve; udovicu koja u hramsku riznicu ubacuje sav svoj žitak, predstavlja kao uzor posvemašnjeg sebedarja Gospodinu; kudi pismoznance koji "proždiru kuće udovičke" (Lk 20, 47). Luka ukazuje na udovicu Anu, proročicu, koja, susrevši Gospodina u prikazanju u Hramu, postaje blagovjesnica radosne vijesti svima "koji iščekivahu otkupljenje Jeruzalema" (2, 38). Udovice u prvoj Crkvi imaju veliku ulogu u širenju Evanđelja i čine već u nekim mjestima zajednice iz kojih zrači ljubav i požrtvovnost za sve ljude.
Nakon uskrisenja mladića, ovaj "progovori". Znatiželjni smo što je rekao. Apokrifno evanđelje donosi njegovu ispovijest vjere: "Vjerujem u te, moj Gospodine Isuse Kriste, Sine Boga živoga, Spasitelju svijeta. Ti si me uskrisio od mrtvih da i ja navijestim tvoje ime među narodima." Sv. Augustin na duhovni način tumači ovo uskrisenje. Udovica je Crkva koja oplakuje svoju duhovnu mrtvu djecu, a koje ona Kristovom vlašću uskrisuje od mrtvih na život vječni. Koliko smo puta i mi doživjeli to duhovno uskrisenje iz groba grijeha u život vječni. Morali bismo i mi, poput ovog uskrsloga mladića, raznositi svijetom vjeru, svojim životom i djelima, da je Isus jedini Spasitelj svijeta, da je život i uskrsnuće naše. DJELIMA LJUBAVI STVARA SE CIVILIZACIJA LJUBAVI (5) ISUS NAVIJEŠTA I ŽIVI MILOSRĐE Milosrđe se očituje u djelima. Za godinu oproštenja čitamo: "Kako siromaštva nikad neće nestati iz zemlje, zapovijedam ti: širom otvaraj svoju ruku svome bratu, svome siromahu i potrebitu u zemlji svojoj." (Pnz 15, 11) Velika povelja - magna carta milostinje - kao kateheza pravednosti, nalazi se kod Ezekiela (18, 5-9): Pravedan je onaj koji se ne klanja kumirima, ne oskvrnjuje žene bližnjega, ne nanosi nasilja, vraća što je u zajam primio, ništa ne otima, kruh svoj dijeli s gladnima, gologa odijeva, ne posuđuje uz dobit i ne uzima pridavka, ruku usteže od nedjela, po istini prosuđuje, po Božjim zapovijedima hodi i čuva Božje zakone, postupajući po istini. Milosrđe mi je milo, a ne žrtva (Mt 9, 13) Isus naviješta i živi milosrđe. Milosrđe je blaženstvo (Mt 5, 7). Ono je imperativ za kršćanina (Lk 6, 36).
Zapovijed ljubavi-milosrđa u Starom zavjetu dobiva u Novom zavjetu jači naglasak i obogaćuje se novim motivima. Milosrđe izriče istinsku religioznost i sredstvo je najizvornije kršćanske promidžbe. (1 Pet 1, 12) Milosrđe nije neka ideja, neodređeni osjećaj, spontani nagon, nego poprima konkretne oblike koji odgovaraju prilikama vremena i prostora. Svi smo iskusili Božje milosrđe i moramo milosrđem uzvratiti bližnjima. Apostol Pavao opominje: "Zaodjenite se kao izabranici Božji, sveti i ljubljeni u milosrdno srce, dobrostivost, poniznost, blagost, strpljivost... A povrh svega - ljubav. To je sveza savršenstva." (Kol 3, 12-14). Matej nam otkriva najdublji kriterij Posljednjeg suda, a to su djela milosrđa. U Kraljevstvo ulaze samo oni koji su vršili djela milosrđa, a isključeni su oni koji to nisu vršili. Bit ćemo suđeni prema tome jesmo li ili nismo u potrebnima, "najmanjima", poslužili Isusa Krista. (Mt 25, 31-46) Nužna su i duhovna djela ljubavi. Žena koja pomaza Isusovu glavu skupocjenom pomašću, nije mu donijela neki materijalni dar, ali je očitovala svoju ljubav prema Isusu, za njegov ukop. Isus je hvali: "dobro djelo učini" (Mt 26, 10). Očitovanje ljubavi otkriva se u duhovnim i u tjelesnim djelima milosrđa.
Crkva mora biti i ona jest svjedočanstvo Božjeg milosrđa. O tome nadahnuto govori papa Ivan Pavao II. u enciklici Dives in misericordia - Bogat milosrđem (br. 12). Neka djela milosrđa spomenuta su u Novom zavjetu, a kao pralik služi nam ono što je rečeno u prispodobi o Posljednjem sudu (Mt 25, 31-36). Nisu sva djela milosrđa nabrojena. Milosrđe je stvaralačko, maštovito, nije zatvoreno u neke sheme koje ubijaju dosjetljivost. Svako vrijeme ima svoje potrebe, i svaka kultura svoje. Sve su povezane u jednome: milosrđe treba svjedočiti djelima, i to stvara civilizaciju ljubavi. Katolički katekizam nabraja 7 tjelesnih i 7 duhovnih djela milosrđa. Broj je simboličan, izriče puninu. Tjelesna djela milosrđa: 1. Gladna nahraniti; 2. Žedna napojiti; 3. Siromaha odjenuti; 4. Putnika primiti; 5. Bolesna i utamničenika pohoditi; 6. Zarobljenike i prognanike (izbjeglice) pomagati; 7. Mrtve pokopati. Duhovna djela milosrđa: 1. Dvoumna savjetovati; 2. Neuka poučiti; 3. Grešnika ukoriti; 4. Žalosna i nevoljna utješiti; 5. Uvredu oprostiti; 6. Nepravdu strpljivo podnositi; 7. Za žive i mrtve Boga moliti. Imamo tako 14 djela milosrđa. Nazvana su "brevijarom naših dužnosti prema bližnjemu". Nekada su se napamet učila djela milosrđa. Danas su malo potisnuta. Među razlozima je i to što čovjek današnjice traži pravednost, a milosrđe kao da se suprotstavlja pravednosti. Međutim, biblijski i kršćanski pojam milosrđa je sinonim ljubavi, a ljubav se ne suprotstavlja pravednosti. Već smo spomenuli duboku misao bl. Alojzija Stepinca: Zajednica koja se temelji samo na krutim vezama prava, "nalik je lešini, koja će doskora pokazati svu grozotu raspadanja". Govori se o pravednosti, solidarnosti, suradnji, ali sve to postaju prazne riječi, ako se ne temelji na Božjoj ljubavi i milosrđu. Kršćanska zajednica nije pozvana da vodi socijalne ustanove. Tu su društvena tijela. Ali je pozvana svjedoči riječima i djelima ljubav Božju prema ljudima, učiniti vidljivom u svakom vremenu i na svakom prostoru ljubav Boga prema ljudima. To je jedna od značajki bitka i poslanja Kristove Crkve. Crkva je tijekom stoljećâ, od svojeg postanka, nastojala Gospodnju poruku provesti u djelo. Na kraju 20. stoljeća u Crkvi djeluje više od 500 novih ženskih kongregacija koje se bave djelima milosrđa "novih" i "starih" siromaha. Govori se o ženskoj epifaniji (bogojavljenju) u Crkvi.
Da Crkva bude vjerna svojem božanskom začetniku, Isusu Kristu, mora u svakom čovjeku, koje god bio boje i nacije i vjere, gledati brata. Otklanjati svaku kulturu koja se temelji na nasilju i pomanjkanju ljubavi. Prava ljubav koja se očituje u djelima milosrđa, nije prvo nešto dati, nego sebedarje drugome potrebnom ljubavi i milosrđa. Rečeno je: Milostinja je izvanredna pokora za grijeh; pokora je vrednija od molitve; milostinja i od pokore i od molitve. CELESTIN TOMIĆ |
>[SADRŽAJ]<