VERITAS - br. 10/2001.

>[SADRŽAJ]<

SIMBOLI


ŠTO TOČNO ZNAČI?

FRANJEVAČKI ZNAK TAU


Znakovima franjevačkog identiteta pripada i znak "tau". Ovaj znak nailazi na sve više odjeka, ne samo kod mladeži. No, ne znaju svi koje se bogatstvo simbolike krije iza ovoga znaka.

Znak "tau" u Bibliji nalazimo kod proroka Ezekiela. Grad Jeruzalem u njegovo vrijeme bio je preplavljen poganskim kultovima, narod se odmetnuo od Boga. Zbog ovakve uvrede naroda, Jahve je odlučio uništiti grad. Poslao je jednog čovjeka s naredbom: "Prođi posred grada Jeruzalema i upiši znak ‘tau’ na čelo svih koji zapomažu i uzdišu nad grozotama počinjenima u Gradu". Šestorici ljudi Bog je, pak, poručio: "Pođite za njim Gradom i ubijajte bez milosrđa! Oči vaše neka se ne sažale i nemajte smilovanja. Pobijte starce, mladiće, djevojke, djecu i žene; istrijebite ih sve do posljednjega. Ali na kome bude znak ‘tau’, njega ne dirajte." (Ez 9).

A, u čemu je tajna tog "tau" koje omogućava život i preživljavanje posred pošasti uništenja? U prvom redu radi se o posljednjem slovu hebrejskog alfabeta, a ono točno glasi "taw". U grčkom pismu i govoru to je "tau". U kasnijem pismovnom znakovlju Europljana ovo slovo poprima oblik T. Što zapravo označava znak-slovo "taw"? Općenito ima značenje nekakvog "znaka" koji na nešto upućuje. U starosinajskom pismu označava "biljeg", odnosno sudsku ili taksenu marka, a znači i "pečat".

   

Za Židove kasne antike "taw" nije imao samo značenje "znaka-biljega", nego isti je završni, zaključni znak alfabeta, pa znači puninu, savršenstvo, pa i svetost. "Taw" je i prvo slovo riječi Tora, dakle Zakona i propisa. Predkršćanski "taw" također je bio znak savršenosti i cjelovitosti, tj. zaokruženosti.

I u razdoblju kršćanstva ovaj "taw" nije iščeznuo. Crkveni oci uvijek su se iznova znali baviti njime kao spasenjskim znakovljem. Već je sv. Jeronim pisao o Ezekielovu tekstu: "Tko uvijek bude nosio ovaj znak (mislio je na križ), neće biti usmrćen" tj. neće umrijeti. "Taw" sada više nije samo "znak koji bi na nešto upućivao", nego je također u isto vrijeme križevni znak ili znak križa.

Sv. Jeronim je kod svojih prijevoda Starog zavjeta s grčkog na latinski "taw" prevodio i prepisivao naprosto kao znak i kao znak križa, kakav se koristio na svjetovnom i duhovnom planu. U gospodarstvenom i u socijalnom životu križić ili "tau" važio je kao znak raspoznavanja pripadnika istoga roda, kao oznaka vlasništva (utisnut na robovima ili na stoci), a bio je rabljen i za ovjeru dokumenata, spisa, povelja, diploma. Mi bismo danas u ovom znaku prepoznali značenje "pečata­-biljega".

U Ivanovu Otkrivenju nailazimo upravo i na opečaćenja, biljegovanja. "Zatim opazih jednoga drugog anđela gdje uzlazi od istoka, noseći pečat živoga Boga, i poče vikati: ‘Ne pustošite ni zemlje, ni mora, ni stabala, dok ne utisnemo pečat Boga našega na njihova čela’!" (Otk 7, 2-3) Svi tako obilježeni bili su spašeni. To je i objašnjenje za već ranokršćanski običaj da se vjernike blagoslivlja znakom križa na čelu. Origen to dokazuje kad veli da kršćani čine znak križa na čelu kad započinju neki posao, a posebice neposredno pred molitvu i prije svetih čitanja.

Kako nam svjedoči ikonografija u Starom vijeku i u ranom Srednjem vijeku, bilo se uvriježio običaj križu pridavati i oblik znaka ili slova "tau". I čuveni slikar fra Angelico koristi ovaj znak npr. na svom "Posljednjem sudu". Tek kasnije prelazi se na primjenu nama uobi­čajenijeg, već uhodanog četverokrakog križa. Isto tako sv. Franjo Asiški služi se još uvijek starim oblikom križa, koji je kao slovo "tau". Kao znak franjevaštva predan nam je, spašen je u neku ruku, sve do u naše dane. I redovničko odijelo, franjevački habit, ima upravo oblik "tau"-križa.

   

Franjino pismo i blagoslov bratu Leonu znakom Tau-križaIz Franjine ruke sačuvana su nam dva crteža istoga "tau". Zacijelo najčuveniji "tau"-znak nalazimo podno pisanoga blagoslova bratu Leonu. Tamo je postavljen tako kao da se nalazi na naslikanoj ili nacrtanoj glavi (na čelu) brata Leona. ­Drugi "tau"-znak nalazimo na jednom malom prozorčiću na lijevoj strani Magdalenine kapele u samotištu Fonte Colombo u uvali Rietia. "Tau"-znak ispisan je crvenom bojom.

Svoj prvi doživljaj znaka "tau" Franjo je imao za vrijeme Četvrtoga lateranskog sabora, 1215. godine, u Rimu. Tom prigodan papa Inocent III. propovijedao je o temi: "Bogu nije stalo do smrti grešnika". U tom kontekstu Papa je pojasnio: "Tau" je posljednje slovo hebrejskog alfabeta i vraća križ u onaj oblik koji je on imao prije no što je Poncije Pilat na njegov vrh pribio svoj natpis. Ovaj znak nosi svatko na čelu, tko snagu križa dokazuje u svojim djelima, prema Apostolovoj riječi: "Svoje ste tijelo s njegovim strastima i požudama pribili na križ... A ja se jedino želim dičiti križem Isusa Krista, Gospodina našega, po kojem je meni svijet razapet, i ja sam razapet svijetu." Počevši od toga časa Franjo je izabrao znak "tau" kao unutrašnji smisao svoga bratstva i kao njegov biljeg, odnosno pečat.

   

Kroz povijest iskristalizirala su se sljedeća značenja simbola "tau":

"Tau" je znak, biljeg, pečat, znak vlasništva, znak savršenstva, znak božanskog izabranja, znak križa i znak spasenja i otkupljenja po Isusu Kristu.

Danas mnogi ljudi nose ovaj znak. Na svom životnom putu ujedinjeni su s pripadnicima franjevačke zajednice, ali i sa samim sv. Franjom tijesno su povezani.

Priredio: MARIJAN KOVAČ

>[SADRŽAJ]<