VERITAS - br. 3/2005

>[SADRŽAJ]<

FILM

TIPIČNA (NE)SRETNA AMERIČKA PRIČA

Aviator

Američka biografska drama "The Aviator" (170 min.); Uloge: Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, John C. Reilly, Alec Baldwin, Alan Alda, Gwen Stefani, Jude Law; Režija: Martin Scorsese; Scenarij: John Logan; Produkcija: Cris Brigham, Sandy Climan, Colin Cotter, Leonardo DiCaprio, Michael Mann; Distributer: Miramax, 2004.


Biti najbolji golfer na svijetu, najbolji redatelj na svijetu i najbolji svjetski pilot! Samo, samo to! Dok su drugi sanjali svoju budućnost, on je svoje snove gradio i jedan po jedan ostvarivao. Novac, talent, dobra prilika i eto uspjeha. Howard Hughes je svoju budućnost u glavi posložio još dok je bio dječak, tako da je jedva dočekao da preuzme očevu naftnu kompaniju i da se vine u visine. U sljedećim desetljećima marljivo je radio na raznim životnim ulogama - ekscentrik, filmski magnat, pionir, izumitelj, ženskar - samo su neke od tih uloga, odigranih u velikom stilu. Bilo da je riječ o zrakoplovima, o filmovima ili o još jednoj novoj ljepotici, slavni se bilijunaš svemu posvećivao s velikim žarom.

Njegove tipično američke priče najprije se poželio prihvatiti Michael Mann, no kako je bio pretrpan raznim obavezama, scenarij je ponudio Scorseseu. To je čini se bio mudar spoj - povijesni filmovi i ličnosti Scorseseu su omiljene teme kojih se prihvaća gotovo odmah.

Film otvara scena koja najavljuje Hughesovu sudbinu, psihičke probleme koji će s vremenom uzimati sve više maha, smanjujući mu produktivnost te želju da bude među ljudima. Mali Howard stoji u kadi dok ga majka temeljito pere, objašnjavajući mu da epidemija kolere hara po okolnim gradovima, a da bi ga prljavština i bacili mogli ubiti.

Oni koji su na početku kritizirali izbor Leonarda DiCapria kao glavnog glumca, prigovarajući da bi Johnny Depp puno bolje utjelovio svu Hughesovu patologiju i mračnjaštvo, svoje su riječi povukli nakon što su odgledali film. DiCaprio je, prema svemu sudeći, bar solidan, dok potrebnu atmosferu dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća osiguravaju Cate Blanchett, Kate Beckinsale i Gwen Stefani. Na kraju krajeva, film je biografski u više razina, jer se dotiče i života famoznih osoba tog vremena - Katharine Hepburn, Ave Gardner te Jean Harlow.

Tvrdnja da su sporedne glumice gotovo odnijele film ne začuđuje puno ako primjerice znamo da je Scorsese od Cate Blanchett tražio da pogleda svih 15 filmova koje je snimila K. Hepburn, ne bi li proučila njezine geste, dikciju, naglasak i držanje. Isto tako, C. Blanchett je za potrebe filma naučila igrati tenis i golf, a tuširala se samo hladnom vodom, po čemu je K. Hepburn poznata.

Gotovo cijeli film snimljen je kamerom u pokretu, a fotografija je vrlo specifična zbog toga jer je Scorsese pokušavao svaku godinu dizajnirati tako da izgleda poput filmova u boji koji su snimani u tom razdoblju. To je postigao digitalnom postprodukcijom, imitirajući Cinecolor i Tehnicolor. Najodgovornija osoba za vizualni identitet i gamuroznost "Aviatora" ipak je dizajnerica Sandy Powell, koja je samo na kostime potrošila 2 milijuna dolara, nabavljajući najekskluzivnije tkanine koje je još dodatno ručno bojala. Cjelokupni budžet filma kreće se oko 100 milijuna dolara.

Film, zbog seksualno eksplicitnih sadržaja i zbog vulgarnih izričaja, nije primjeren mlađim osobama. Kada se pogleda u cjelini sa stručnog stajališta film zaslužuje gotovo izvrsnu ocjenu, ali svojom porukom i sadržajem dosta zaostaje za umjetničkom kvalitetom.

>[SADRŽAJ]<