Sezona je gripe, korone, hripavca i sve raznovrsnijih zdravstvenih prepreka, osim u učionici prisutna je i u zbornici. Na svu sreću palicu dugogodišnjeg voditelja smjene predala sam mlađima pa sam oslobođena čudo-miks metoda kombiniranja, spajanja i pokrivanja izostanaka učitelja kako bi funkcionirala nastava. Kako nekim čudom spadam u skupinu nekolicine kolega koje su dosad uspješno mimoilazile zimske zdravstvene radosti, nužno sam u onoj koja je svakodnevno u kombinacijama stručnih i nestručnih zamjena. Najčešće kolege ostave zadatak pa učenici individualno svladavaju gradivo ili ponavljaju postojeće, a ponekad se, slijedom iznenadnih izostanaka, dogodi da ih na tim satovima samo pedagoški zbrinjavamo. 

Kako sam ušla u blok-sat zamjene u razred kojem inače ne predajem, a nije bilo zadatka za učenike, sjetila sam se izvrsne ideje koju je kolegica podijelila na društvenim mrežama, u originalu ostvarivane unutar građanskog odgoja. Dakako, prilagodila sam ideju vremenu kojeg sam imala na raspolaganju. Da su učenici znali što ih čeka ne bi se baš tako veselili kad sam rekla da svakako koriste mobitele.

Za početak, zadatak je bio podijeliti se u parove, tj. zamišljene bračne parove. Potom su se trebali dogovoriti oko dobi članova, broja djece, stambenog prostora (stana ili kuće) i pripadajuće kvadrature. Varate se ako mislite da je to lako i jednostavno osmašima koji su na pragu upisa u srednju školu i početka preuzimanja životnog smjera. Usput, zabrinjavajući je broj onih koji ne žele djecu. Trebali su izvlačiti papiriće sa zanimanjima, ali ja sam ad hoc izvukla osmosmjerku sa zanimanjima i redom im podijelila. Zanemarila sam statistiku nezaposlenih. Zatim je slijedio zadatak istraživanja: mjesečna plaća dodijeljenih zanimanja, uvjeti stambenog kredita i kolika im uopće smije biti rata kredita u odnosu na mjesečna primanja. Kad je to tek nekolicina u eri digitalno dostupnih podataka svih vrsta jedva donekle uspjela saznati, smilovala sam se ostalima i uz pomoć prošlogodišnjih tablica prosječne plaće (za temu osmaša) prilagodila zanimanja. Snaći se u ponuđenom digitalnom kreditnom kalkulatoru, a nakon što su iz matematike učili kamatni račun bio je još jedan u nizu space shuttle-ovskih zadataka. „Zar moji daju trećinu plaće za kredit???”, šokirano je ustvrdila osmašica kad je došla do tog podatka. Zamislila sam da će uspjeti kupiti i automobil (marka, gume, potrošnja i cijena goriva, registracija, tehnički pregled, kasko i još ponešto što kao nevozač i ne znam da postoji), ali… 

Nastavak zadatka koji je zamišljen za satove građanskoga odgoja ili razrednika u skraćenoj verziji izgleda ovako: režijski troškovi, ukupna potrošnja električne energije, ali i ona po uređajima, trošak interneta, komunalne usluge (voda, smeće, pričuva), dopunsko zdravstveno osiguranje, potom troškovi za hranu i odjeću (s dodatkom izrade dnevnih jelovnika i traženje cijena namirnica po katalozima), kao i nepredviđeni izdaci (novi kućanski uređaj, svatovi, krizma, krštenje, rođendani, sprovod…). Nekolicina se jako zagrijala za ovaj zadatak. Raspitivali su se o preostalim predviđenim etapama. Ustvrdili su da su u ovih sat i nešto vremena naučili više o stvarnom životu, nego tijekom cijelog osnovnoškolskog obrazovanja. Zanemarimo vidik financijskog opismenjavanja. Vjerujem da sam ih barem izdaljega silom neprilika motivirala za daljnje školovanje i zacrtavanje životnih ciljeva.

Da, bilo je i onih koji su se nakon desetak minuta rada odlučili rastati. Ti su detaljnije trebali istražiti sudski postupak. Na kraju su zaključili da im uz sve što trebaju platiti nedostaje novca za podnošenje zahtjeva za razvod.