Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Film
 
BIT ĆE KRVI

Piše:Marijana Jakovljević
 
USPON I PAD NAFTNOGA CARSTVA

"There will be blood", drama; redatelj i scenarist Paul Thomas Anderson;
glume Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Dillon Freasier, Sydney McCallister; 158 minuta;
produkcija Paramount/Miramax, 2007.; distribucija Continental Film

Unatoč velikoj produkciji filmova u svijetu, među kojima ima dosta solidnih, ipak je malo onih koji na gledatelje ostave tako snažan dojam da o njima razmišljaju dugo, pa i danima, nakon izlaska iz kinodvorane te ga požele ponovno pogledati, unatoč gotovo trosatnom trajanju, i koji su cjelovitom produkcijom i umjetničkim filmskim izričajem uistinu remek-djela. Srećom, to se dogodilo izvrsnom filmu "Bit će krvi" odličnoga redatelja i scenarista Paula Thomasa Andersona, snimljenom prema romanu "Nafta!" Uptona Sinclaira iz 1927. godine. No, to smo od darovitoga P. T. Andersona mogli i očekivati s obzirom na dosadašnje njegove uratke, posebice na "Magnoliju" iz 2000. godine. Bio je čak i u Hrvatskoj, kada je na Motovunskom filmskom festivalu 2003. njegov film "Pijani od ljubavi" dobio nagradu Zlatni propeler.

Sada je velika saga o usponu i padu američkog naftaša Daniela Plainviewa s početka 20. stoljeća, pod naslovom "Bit će krvi", sasvim opravdano s osam nominacija u utrci za Oscara (najbolji film, redatelj, glavni glumac, prilagođeni scenarij, kamera, scenografija, montaža slike i zvuka), a već je osvojila niz nagrada, među kojima je sjajni Daniel Day-Lewis dobio Zlatni globus i BAFTA-u za najboljega glavnoga glumca.

Radnja te linearne priče počinje 1898. i traje sve do 1927. godine, tri desetljeća, a film tri sata koja u tren prođu. Svi su dijelovi filmskoga jezika iznimno monumentalni, snažni, dojmljivi – od glumačke ekipe, realistične scenografije i kostimografije, izvrsne fotografije, kamere zanimljivih dugih kadrova i sekvenci, krupnih planova, dobre strukture, posebno fascinantne originalne glazbe Jonnyja Greenwooda, s orkestrom koji izvodi disonantne i "škripuće" tonove, koji ipak tvore sklad i pridonose dramatici i dinamici filma, do vodstva sigurne i vješte redateljske ruke. Vrlo ekspresivan film stvara snažnu impresiju.

Film daje i duboku karakterizaciju likova, ali bez osuđivanja i izravnoga moraliziranja. Dopušta da se slijedom događaja likovi sami razotkriju i pokažu svoje pravo lice, suprotno slici o sebi koju su dugo stvarali i nastojali u nju uvjeriti druge, što još pojačava dramatičnost i napetost radnje, koja kulminira u završnoj sekvenci.

A priča je to u biti o pohlepi za naftom i novcem, nastojanju ostvarenja osobnih ciljeva, želja i moći, upitnoj slici obitelji i religije, kojima se manipulira iz sebičnih razloga. U početku sve izgleda dobro i pošteno, vrlo sugestivno izvedeno – Daniel Plainview sa sinom H. W. jeftino otkupljuje naftnu zemlju od kalifornijskih seljaka, buši je i širi svoje naftno carstvo, i nema određeni odnos prema Bogu. U susjedstvu je s vrlo religioznom obitelji Sunday, čiji je sin Eli (Dano) samozvani iscjelitelj, prorok i osnivač vlastite Crkve trećega otkrivenja, na račun čega se želi obogatiti, ali i zavesti ljude na krivi, fanatični put (ne)vjere. U srazu ta dva lika razotkrivaju se i osobine i (ne)vrijednosti, ali se i međusobno natjeraju na shvaćanje i priznanje tko su zapravo. Zanimljivo je da u obitelji Sunday svi imaju biblijska starozavjetna imena – Abel, Eli, Paul, Ruth, Mary... a naftaš Daniel je maloga sina za putovanja vlakom držao u torbi, što asocira na dijete Mojsija u košari i nešto naslućuje... Kada se dogodi tragedija i H. W. (Freasier) strada a Daniel okrutno reagira, počinje raskrinkavanje naizgled dobrih odnosa oca i sina. H. W. i Mary (McCallister) svijetli su primjer poštenja u mraku nepravde i nasilja.

 


© 1999-2020 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

 

U suradnji s