Homepage - www.veritas.hr Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
Emocionalna inteligencija

Piše: Mara Čović, pedagog
 
MOŽEMO LI I KOLIKO KONTROLIRATI VLASTITO PONAŠANJE?

O inteligenciji su napisane mnoge knjige, koje govore o razvoju sposobnosti djece i odraslih, važnih za napredovanje poje-dinca i društva. Psiholozi mogu izmjeriti inteligenciju, te na osnovi postignutih bodova donose zaključke o sposobnosti pojedinca. Nova generacija psihologa govori o nekoliko vrsta inteligencije: fizičkoj, umjetničkoj, verbalnoj, emocio-nalnoj, duhovnoj...

Emocionalna inteligencija pomaže u razvoju životnih vještina, koje su jednako važne kao i intelektualne sposobnosti. Ispitivanja su pokazala da se djeca koja imaju razvijenu emocionalnu inteligenciju razvijaju u uspješnije, emocionalno osjetljivije na različitosti, tolerantnije i društveno prihvatljivije ljude.

Neka pitanja

Možemo li i koliko kontrolirati ponašanje? Možemo li prepoznati zašto se netko ponaša i osjeća loše, sretno, lako i dobronamjerno? Možemo li prepoznati različite osjećaje? Na ta i slična pitanja osobe s razvijenom emocionalnom inteligencijom odgovaraju s "da".

Profesor Vladimir Takšić ističe da su emocionalna inteligencija, kao i ostale inteligencije, sposobnost, ovaj put u ophođenju s emocijama. Ima četiri razine: sposobnost uočavanja, točnog izražavanja, razumijevanja i upravljanja emocijama. Kod osoba koje uspiju ispuniti te uvjete postoji razvijena emocionalna inteligencija. Tijekom posljednjeg desetljeća vidljiv je povećan interes za primjenu programa kojima je cilj razvijati socijalne i emocionalne vještine poput rješavanja problema, donošenja odluka, komunikacijskih vještina, prepoznavanja vlastitih i tuđih emocija i nošenja s njima na primjeren način. Emocionalna inteligencija je klasičan primjer vrste inteligencije koja se razvija s godinama, akumulacijom našeg iskustva, a riječ je o cjeloživotnom učenju.

Kako možemo povećati i vježbati emocionalnu inteligenciju?

1. Naučite prepoznati i razumjeti svoje i osjećaje drugih osoba;
2. Preuzmite odgovornost za svoje osjećaje;
3. Pitajte druge kako se osjećaju;
4. Budite manje osjetljivi na sitnice i nevažne detalje;
5. Probleme sagledajte cjelovito.

Kada početi vježbati emocionalnu inteligenciju?

Idealno razdoblje za početak primjene programa za razvoj emocionalne inteligencije jest oko jedanaeste godine, kada djeca već mogu razumjeti da postoje emocionalno zasićene situacije u životu koje treba rješavati. Djecu treba osvijestiti i poučavati ih da poštuju tuđe i svoje osjećaje na način da razumiju i prihvaćaju različite reakcije.

Za razvoj emocionalne inteligencije važna je empatija i suosjećanje s djecom i ljudima u potrebi. Sva ova teorija bila bi uzaludna da nije praktično provedena u mnogim obiteljima i školama. Primjer su mnoge osnovne i srednje škole i crkve u lijepoj našoj domovini, u kojima se organizirala misijska akcija prikupljanja priloga za djecu u Africi. Glas Koncila donosi reportažu o učenicima Tehničke škole u Slavonskom Brodu, gdje su razredi postali kumovi afričkoj djeci.

Djeca uče ono što doživljavaju

Ako dijete živi s ohrabrivanjem, uči se samopouzdanju.
Ako dijete živi u toleranciji, uči se strpljenju.
Ako dijete živi s prihvaćanjem, uči se ljubavi.
Ako dijete živi s dijeljenjem, uči o velikodušnosti.
Ako dijete živi s poštenjem i pravednošću, uči da postoje istina i pravda.
Ovo je napisala Dorothy L. Notle.

Dragi roditelji, s čime živi vaše dijete?

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

 U suradnji s