Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Kamen po kamen
 
Neoskvrnjeno začeće


Piše: Nikola Kuzmičić

 
Istine i zablude vjernika

Svibanj je mjesec na poseban način posvećen Blaženoj Djevici Mariji. Zadivljuje Marijina prisutnost u hrvatskom rodu i domu. Nikoga ne ostavlja ravnodušnim mnoštvo koje je u prošlosti i sadašnjosti poneseno štovanjem Bogorodice. Ta ipak je ona naša Najvjernija odvjetnica, Duša duše hrvatske i Početak boljega svijeta.

Ali, postoje stvari koje čovjek ne bi očekivao uz toliku prisutnost Bogomajke u našim životima.

Ponekad upitam suputnike u čemu je razlika između bezgrešnoga začeća i začeća po Duhu Svetomu. U načelu čujem odgovor kako su to dva imena jedne te iste stvari. Onda pitam koje se dijete rodilo devet mjeseci nakon bezgrešnoga začeća. Skoro svi odgovaraju kako je rođen Isus Nazarećanin.

I dok se s jedne strane možemo zgražati nad nedostatnim znanjem naših vjernika, s druge strane nam je ta spoznaja snažan poticaj za ispit savjesti. Stoga je, prije svake propovjedničke nadogradnje, potrebno napraviti dobre katehetske temelje. Da nam se ne dogodi da gradimo kuće na pijesku.

Zato je potrebno i u ovom svibnju odgojiti se da znamo sebi i drugima reći ono što vjerujemo. Između svega ostaloga, valja jasno shvatiti razliku između bezgrešnoga začeća i začeća po Duhu Svetome.

Najjednostavnije rečeno: devet mjeseci nakon bezgrešnoga začeća rođena je Blažena Djevica Marija, a devet mjeseci nakon začeća po Duhu Svetomu rođen je Isus koji je Krist.

Bezgrešno začeće se dogodilo kao što se događaju i sva druga začeća, samo što je Blažena Djevica Marija bila pošteđena iskonskoga grijeha, a začeće po Duhu Svetome je jedinstveni događaj jer je Isusa, bez sudjelovanja muškarca, Blažena Djevica Marija začela milošću Duha Svetoga.

Zabluda da je začeće po Duhu Svetome isto što i bezgrešno začeće dovodi nas do još pogrešnijeg zaključka. Misli se: ako je začeće bez spolnog sjedinjenja bezgrešno, onda je svako drugo začeće grešno. A to nas vodi prema tabuiziranju ili prijeziru ljudske seksualnosti i življenja vlastite spolnosti.

A istina je potpuno drugačija. Ljudska spolnost sama po sebi nije grešna. Ona je Božji dar čovjeku. Premda se i ona, poput svakoga Božjeg dara, može zloupotrijebiti. Svaki međusobnom ljubavlju darovani spolni odnos jednog muškarca i jedne žene, koji su međusobno u braku, življenje je od Boga nam povjerenih darova, prema tome i hvalospjev Bogu i, ukoliko dođe do začeća, sudjelovanje u Božjemu stvoriteljskom činu. Po življenju vlastite spolnosti postajemo sustvoritelji. Postajemo Božji suradnici.

Možda bi bilo dobro za početak, da bude manje nepotrebne zbunjenosti, upotrebljavati izraz – Neoskvrnjeno začeće. Molitve Crkve ističu Božju ljubav prema Bogorodici koju je unaprijed oslobodio, odnosno unaprijed očuvao svake ljage grijeha. Bog, ne prisiljavajući djevojku iz Nazareta, ali znajući kakav će odgovor slobodna dati, unaprijed je poštedio svakoga pa i iskonskoga grijeha.

Ona, unaprijed oslobođena, svojim pristankom na bogomajčinstvo omogućila je da se po njoj rodi onaj koji će svakoga čovjeka osloboditi grijeha i vječne smrti. Ona, unaprijed očuvana, prihvaćanjem Božje volje omogućila je utjelovljenje onoga koji će, nakon spasonosnoga vazmenog otajstva, poslati svakome od nas Duha Svetoga da nas čuva i očuva za Kraljevstvo nebesko, u kojemu su nam pripravljena mjesta.

Stoga imamo potpuno pravo štovati ženu koja je prepoznala svoje poslanje i ispunila ga, moleći njezin zagovor u našem nastojanju da shvatimo koja je Božja volja za nas i da je ustrajno živimo.

Spominjanje neoskrvnjenoga začeća i začeća po Duhu Svetome daje i jako svjedočanstvo da ljudski život započinje začećem te da svaki čovjek, već od začeća, ima vlastito dostojanstvo i nedokidiva prava. Poglavito pravo na život.

Zato se mi koji u Krista vjerujemo, a Blaženu Djevicu Mariju štujemo i molimo za zagovor, nikada ne smijemo umoriti u nastojanju da se poštuje svaki ljudski život od prirodnoga začeća do prirodne smrti.

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s