Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
Djeca i prijatelji

Piše: Mara Čović, pedagog
 
Da nam život bude ljepši

Djecu u školi najviše vesele dobre ocje-ne i prijatelji. Nažalost, nije svaki dan us-pješan i sretan, i ima djece koja imaju ozbiljne probleme u stvaranju prijateljsta-va. Razlozi su mnogobrojni, a u rješavanju ovih problema dobro je uključiti roditelje, nastavnike i djecu.

Ivan je učenik petog razreda, koji odlično savladava postavljene zadatke. Dobro igra nogomet. Angažiran je u crkvi, gdje i ministrira. Roditelji redovno prate Ivanove uspjehe. Na školskom natjecanju u informatici bio je prvi. Unatoč svemu, Ivan nema prijatelja i jako je nesretan. Prvi znakovi Ivanove tuge su bili vidljivi: stoji sam pred školom, sam ide kući, djeca ga izbjegavaju, sam sjedi u klupi. Roditelji su potražili pomoć u školi. Rekli su da se slično Ivan ponaša i kod kuće. Najveći dio vremena provodi pred računalom i nitko mu ne dolazi od prijatelja. Ivan je sam kod roditelja, nema braću ni sestre. Nakon pedagoškog uvida dogovorili smo s Ivanom i roditeljima pomoć i podršku.

Prijatelji su bogatstvo

Imati prijatelja znači biti bogat i sretan, čak i onda kad životne okolnosti nisu najsretnije, a naučiti dijete da stječe prijatelje i cijeni prijateljstvo znači odvesti ga korak bliže sreći. Jedna od najtežih lekcija koja se uči kroz djetinjstvo je naučiti što znači biti prijatelj. Za djecu imati prijatelja znači prije svega biti prihvaćen, i to je jedan od razloga zašto se problemi u sklapanju prijateljstva i odnosa s vršnjacima mogu negativno odraziti u svim vidicima djetetova života, a posebno na njegovu samopouzdanju. Stručnjaci se slažu u tome da je sposobnost sklapanja prijateljstva jedan od presudnih faktora za sreću djeteta, ali i za njihov uspjeh u školi. Djeca koja osjećaju povezanost sa svojim školskim prijateljima s više motivacije odlaze na nastavu, lakše pamte i usvajaju gradivo.

Prijatelji jačaju samopouzdanje

Prijateljstva su za mladu osobu u razvoju ključan element, posebno za djecu u pretpubertetskoj i pubertetskoj dobi. Prijatelji za njih predstavljaju okruženje u kojem se osjećaju prihvaćeni, cijenjeni i zadovoljni sobom; postaju nešto poput njihove druge obitelji, ali one koju su sami odabrali.

Učenje kompromisa i taktičnosti

Dijete od prijatelja uči puno toga o životu, što od roditelja ne može naučiti ma koliko se oni trudili. Jedna od takvih stvari jest građenje odnosa s vršnjacima: to je nešto što ih roditelji ne mogu naučiti jer nisu na istoj razini pa ne mogu reagirati onako kako bi reagirao njihov vršnjak u odre-đenoj situaciji. Djeca druženjem uče i razvijaju taktiku dogovaranja, pregova-ranja, kompromisa i, što je najvažnije, naučit će dijeliti svoje stvari i biti strpljivi.

Podrška koja vrijedi zlata

Prijatelji predstavljaju i emocionalnu podršku, a to je jedan od temelja za razvoj zdrave i stabilne odrasle osobe. Prijatelji vašeg djeteta bit će uz njega u teškim situacijama u školi, kad vi niste prisutni, koji će ga braniti, koji će ga uključiti u igru, ili koji će mu reći da dobro izgleda.

Korak po korak

Vrlo je važno da roditelji budu svjesni da moraju proći razne razvojne faze kako bi naučili graditi prijateljstva. Jer, iako je svako dijete drugačije i posebno, ipak postoji određeni razvojni proces kroz koji sva djeca prolaze učeći što znači biti prijatelj.

Temeljni princip svakog prijateljstva jest činjenica da je to dvosmjerna ulica, odnos u kojem obje strane primaju, ali i daju.

Od 3. do 7. godine života djeca o prijateljima razmišljaju kao o svojim trenutačnim ili čestim partnerima u igri.

U razdoblju od 4. do 9. godine djeca polako postaju svjesna činjenice da drugi ljudi mogu razmišljati drugačije od njih.

U dobi od 6. do 12. godine djeca počinju shvaćati narav prijateljskog odnosa, odnosno princip uzajamnog davanja.

Procesom učenja i razumijevanja djeca istovremeno uče kako rješavati probleme, prevladati razlike u mišljenjima i pronalaziti kompromisna rješenja.

Do svih tih spoznaja dolaze upravo komunikacijom i druženjem s vršnjacima i uspoređiva-njem svog ponašanja i razmišljanja s njihovim, a preko toga bolje upoznaju i sami sebe.

Kako roditelj može pomoći?

U razvijanju socijalizacije uloga roditelja je od neprocjenjive važnosti. Roditelj mora biti informiran o značenju prijateljstva u životu djeteta, o načinu na koji djeca doživljavaju prijateljstva u raznim fazama odrastanja, kao i o tome kako im pomoći da nauče stjecati i zadržati prijatelje.

Budite prijatelj svom djetetu

Korijeni razumijevanja kvalitetnog prijateljstva leže u vlastitoj obitelji: postavite se kao prijatelj, dogovarajte se i razgovarajte s djetetom, te pronalazite rješenja za probleme u vašem odnosu.

Potaknite ga na druženje

Nastojte što češće poticati dijete na druženje s vršnjacima jer je za stjecanje dobrih komu-nikacijskih sposobnosti potrebna praksa.

Ne ponašajte se kao "kobac"

Kad se vaše dijete igra sa svojim vršnjacima u vašoj blizini, nemojte nad njima stajati poput kontrolora i miješati se u svaku razmiricu. Isto vrijedi i kad vašem tinjedžeru dođu u posjet prijatelji: budite tu ako vas trebaju, ali nemojte im nametati svoju nazočnost.

Ne shvaćajte doslovno djetetove riječi

Mala djeca ne znaju precizno izraziti svoje emocije pa, primjerice, kad kažu: "Ti više nisi moj prijatelj", to zapravo znači: "Ljut sam na tebe". Brzo će opet biti prijatelji.

Budite primjer dobrog prijatelja

Djeca nas promatraju, oponašaju i ugledavaju se na nas. Dakle, budimo i sami dobri i tole-rantni prijatelji, njegujmo prijateljstva i neka su naši prijatelji uvijek prisutni u našem životu.

Dragi roditelji, želim vama i vašoj djeci dobre prijatelje, koji će vam olakšati i uljepšati život.
Nadam se da ćemo svi pomoći Ivanu s početka priče pronaći prave i iskrene prijatelje.

 


© 1999-2019 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s