Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
Ugovor

Piše: Mara Čović, pedagog
 
Motivacija za učenje u školi i kod kuće

Više od mjesec dana idemo u školu. Nas-tavnici i učitelji usmeno i pismeno provje-ravaju što su učenici u proteklom vremenu naučili. Nisu zadovoljni s radom djece u školi i kod kuće. Roditelji su također zabrinuti. Mnogi učenici mi govore kako ne uče, jer nemaju inspiraciju, jer im se ne uči. Svaki dan kad dođu kući iz škole, čekaju nadahnuće za učenje.

Neki učenici - možda nikad neće dočekati onu pravu inspiraciju za učenje, pa će kriviti učitelje, prijatelje i nalazit će u drugima krivce za svoj neuspjeh.

Ivan je učenik sedmog razreda. Pratim njegov psihofizički razvoj i napredak od trećeg razreda. Živi u peteročlanoj obitelji. Drugo je dijete u obitelji. Otac je zaposlen, a majka je domaćica i vrlo se aktivno uključila u odgoj i obrazovanje svoje djece. Sa dvoje djece je uspješna, a Ivan joj zadaje glavobolje, zbog nedostatka motivacije i inspiracije za učenje.

Mnogo toga je pokušala, umorila se, jer ne vidi trajna rješenja i čini joj se da je svaki dan na novom početku. Paradoks je što je Ivan bistar dječak, ima uvjete kod kuće, nema klasične smetnje i sam želi postići dobar uspjeh, a tako teško i rijetko ima motivaciju i inspiraciju za pisanje zadaće, učenje i rješavanje radne bilježnice. Ako dobije lošu ocjenu, tužan je i još više daleko od škole i učenja. Majka je potražila pomoć u školi i kod razrednika i pedagoginje.

Mudro je Ivana i drugu djecu sa sličnim problemima pitati sljedeće:

  • Zašto danas nemam inspiraciju za učenje?
  • Kad ću stvarno početi učiti?
  • Zašto mi je u školi dosadno i naporno?

Ono što djeca moraju shvatiti uz pomoć odraslih, da inspiracija za lagano učenje neće doći sama i da moraju početi učiti bez inspiracije. No kad jednom počnu učiti, može se dogoditi da to i ne bude tako teško, pa čak i da u onome što su mislila da je dosadno, pronađu nešto zanimljivo i korisno. Može se dogoditi da kad riješe neki zadatak ili nauče dio teksta ili pročitaju lektiru budu sretna i zadovoljna i to bude poticaj za daljnje učenje. Svakako, nagrada i dobra ocjena je logičan rezultat svakodnevnog učenja i redovnog pisanja zadaća. To je dobar zatvoreni krug koji treba stalno ponavljati.

Što treba znati da biste poboljšali motivaciju i inspiraciju za učenje

  • Podijeliti gradivo na manje dijelove

Djeci se često učini da je gradiva previše i da se to jednostavno ne može naučiti. Cijela ili više lekcija djeci izgleda jako velika i čini im se da će to biti jako teško naučiti. Naravno da to može biti obeshrabrujuće i dovesti do toga da dijete lako odustane.

Treba naučiti prvi mali dio lekcije. Kad se nauči prvi dio, uspjeh će dijete potaknuti da nauči drugi dio. Tako će, malo po malo, naučiti cijelu lekciju.

  • Nagraditi svaki uspjeh

Učiti nije lako. Ponekad se mora učiti i ono što nam se ne sviđa i sigurno bi radije gledali film ili se družili s prijateljima.

Dijete ima pravo nagraditi se za ostvareni plan u učenju.

Trebaju sebi odrediti što će učiniti kad nauče određeni dio gradiva i kad riješe domaću zadaću. Glavno je da dijete to doživi kao nagradu. Nagrada može biti: šetnja, gledanje omiljene emisije, odlazak kod prijatelja ili prijateljice i drugo.

Dosadno je učiti sam

  • Pronaći partnera ili partnericu za učenje

Neki učenici vole učiti sami, dok je drugima lakše učiti u društvu.

Razgovor i rasprava o onome što se uči s drugom osobom može znatno olakšati stjecanje znanja.

Drugo dijete u učenju može ti objasniti nešto što tebi nije jasno.

Isto tako, dok dijete tumači drugome, može samo sebi razjasniti neke stvari.

Dobro je znati: Kako se ovo može iskoristiti u organizaciji dječjeg učenja?

Zadržava se u pamćenju

10% onoga što se pročita
20% onoga što se čuje
50% onoga što se vidi i čuje
85% onoga što se vidi, čuje i napravi
90% onoga što se poučava druge

Zajedničko učenje djeluje na djetetovu motivaciju, jer u jednom trenutku jedan od partnera ne želi učiti, dok ga drugi potiče i hrabri. Osim toga, u pauzama je manje dosadno nego kad je dijete samo, a razgovorom se može ublažiti strah od testiranja.

Napravi ugovor sa samim sobom

Kad odrasli sklope ugovor, napišu ga i potpišu - sve strane očekuju da će se potpisnici dogovorenih stvari i držati. Kad se potpiše ugovor, to znači da su dali svoju riječ i da će je održati.

U nekim školama učenici sklapaju ugovore s razrednikom i roditeljima o tome koliko i kako će učiti i kako će se ponašati. Kad jednom daju svoju riječ, teško im je prekršiti je. Posljedica je da redovitije i bolje uče, imaju bolje ocjene i zadovoljniji su.

Zanimljivo je da su posljedice slične i kad sklopimo ugovor sami sa sobom. I tada nam je izgleda teško prekršiti zadanu riječ, iako je nismo dali drugome nego sami sebi.

Potaknite djecu da sklope ugovor sami sa sobom, sa svojim roditeljima i s razrednikom.

Evo jednog prijedloga ugovora, prema kojem će dijete ove školske godine:

Redovito izrađivati mjesečni, tjedni i dnevni plan rada.
Koristiti se uputama o racionalnim metodama učenja, koje je proučio.
Odrediti svoj dominantni stil učenja.
Naučiti pisati sastave i čitati lektiru.
Učiniti sve da na vrijeme stiže na nastavu.
Cijele godine imati najviše _____ neopravdana sata.
Nastojati izgraditi i održati dobre odnose s ljudima oko sebe i – sa sobom.
Na kraju prvog polugodišta imati prosjek ocjena _____ ili viši.
Redovito pratiti svoj napredak i za uspjeh se nagrađivati.

Nadam se da će Ivan s početka priče pronaći motivaciju i inspiraciju za učenje, jer promjenom stava o učenju dobit će bolje ocjene. koje će mu omogućiti upis u željenu srednju školu.

Dragi učenici, nastavnici i roditelji svaki dan moramo pronalaziti nove, kreativne i učinkovite načine u motiviranju djece za učenje, koje ih čeka kroz cjeli život.

 


© 1999-2019 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s