Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Uvodnik
 
Ljubiti i biti ljubljen

Piše: Vladimir Vidović
 

"Riječ krepost je mrtva ili barem na umoru…Tu riječ još samo nalazim u Katekizmu, poeziji i operama." Navedene riječi izrekao je davne 1935. godine francuski pjesnik Paul Valéry, a što bi tek rekao da živi u današnje vrijeme. Krepost su oduvijek cijenili svi narodi i sve kulture u čitavoj povijesti čovječanstva i teško je zamisliti život u bilo kojem razdoblju u kojem se ne bi cijenile razboritost, hrabrost, poštenje, poslušnost, odanost, vjernost i druge vrline ili kreposti. Što se dogodilo s današnjim vremenom koje tako olako odbija ove vrline i na njihovo mjesto stavlja nešto drugo? Koji su uzroci tome? Smatram da je jedan od većih uzroka upravo hedonistička kultura koja je nametnuta potrošačkim mentalitetom u kojem je jedino vrijednosno mjerilo korisnost i dakako da tu nema mjesta za razvijanje vrlina ili, još šire, tu nema mjesta za nikakve duhovne stvarnosti ili još šire tu nema mjesta za Boga. Krepost je odavno zaboravljena i prezrena jer od čovjeka traži žrtve i odricanja. Ima li uopće smisla govoriti o krepostima?

Ipak, mi smo kršćani i duboko u svojoj savjesti ne možemo prihvatiti ovu logiku i način razmišljanja. Nešto se u nama buni i potiče nas ne samo na razmišljanje nego i na djelovanje. Krštenjem smo dobili velike darove od Gospodina, dobili smo dar vjere, dar ufanja ili nade i dar ljubavi. Tri vrlo malene riječi, a tako bogate značenjem i sadržajem, u njima je sažeta cijela bit kršćanstva. Njih spoznati i znati primijeniti u svome životu nužno nas vodi prema promjeni našega odnosa prema Bogu i bližnjemu, prema samima sebi i prema društvu u kojemu živimo. One su temeljne kršćanske kreposti. A najveća među njima je ljubav. No, veliki problem je što je upravo riječ ljubav u današnjem vremenu izgubila svoje prvotno značenje.

"Ljubav je apstrakcija, poput inteligencije i sreće. Svaki put kada nam prosudbu zamagle užarene strasti koje nas proždiru, ljubavi dajemo opasnu konkretnost, skandaloznu konkretnost, nezakonitu konkretnost. Ukratko, izazivamo bol. Sebi i drugima" – riječi preuzete iz jedne popularne serije koje ponajbolje ocrtavaju našu stvarnost. Ljubiti i biti ljubljen, čežnja je svakog ljudskog bića. Ako bismo Sveto pismo htjeli sažeti na jednu jedinu riječ, onda bi ta riječ bila: ljubav. Potrebno je ispravno shvatiti značenje ljubavi, kao preduvjet za razumijevanje moramo odbaciti ono značenje koje ljubav ima u svijetu, jer ljubav je nažalost u mentalitetu današnjeg vremena svedena samo na erotiziranu dimenziju, koja pogoduje hedonizmu kao svjetonazoru današnjeg vremena. Ljubav je nešto sasvim drugo jer "Bog je ljubav". To je ljubav koja se daruje i to ne neki dio sebe nego cijeloga sebe, ljubav koja se žrtvuje do kraja, ljubav koja umire na križu. Prava ljubav u sebi uključuje otvorenost prema drugome, davanje cijeloga sebe i prihvaćanje drugoga do te mjere da ti drugi postane važniji nego ti, čak i tvoji neprijatelji, biti bližnji i najudaljenijem, najsiromašnijem i najbjednijem. Ljubav je uvijek povlačenje sebe i davanje mjesta i prednosti drugome pod cijenu i ranjavanja samoga sebe. Jer nam je upravo, svojim životom, takvu ljubav pokazao Bog po svojemu Sinu Isusu Kristu.

Kršćanska je ljubav temeljna kvaliteta čitava kršćanskog djelovanja. Što se ljubi, nije teško, jer svaki teret uronjen u ljubav gubi na težini. Mi zapravo vrijedimo onoliko koliko ljubimo, ali onom ljubavlju kojom je Isus ljubio mene. Ta je ljubav bila tako velika da je Isus ušao iz ljubavi u muku i smrt. S tom širinom i dramatičnošću ljubavi obnovio je moje dostojanstvo.

Otvorimo svoja srca lahoru Božjeg Duha, Božjoj djelotvornoj ljubavi da nas pokrene prema bogoljublju i čovjekoljublju. Divan primjer u tome pokazuju nam toliki svetački primjeri, koji su u svome životu ostvarili i zaživjeli puninu božanske ljubavi. Osoba koja ljubi božanskom ljubavlju posjeduje zrelu slobodu, gospodari nad sobom te usmjerava život prema služenju.

S ljubavlju, dakako,

Vladimir Vidović

Ljubav je apstrakcija, poput inteligencije i sreće. Svaki put kada nam prosudbu zamagle užarene strasti koje nas proždiru, ljubavi dajemo opasnu konkretnost, skandaloznu konkretnost, nezakonitu konkretnost. Ukratko, izazivamo bol. Sebi i drugima.

 


© 1999-2020 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s

c