Pobačaj – drama savjesti
Maja Šubarić Mahmuljin
Tekst je izvorno objavljen u tiskanom izdanju Veritasa – Glasnika svetog Antuna u ožujku 2019. godine (3/2019).
Knjiga moralnog teologa dr. Tončija Matulića „Pobačaj. Drama savjesti“ progovara o cjelokupnom fenomenu pobačaja. Govoreći o moralno-teološkim vidicima pobačaja, autor navodi zašto Katolička crkva osuđuje pobačaj kao zločin ubojstva nevinog djeteta. Ističe kako „noviji dokumenti Crkve donose sve relavante i provjerene navode i definicije koje jasno i nedovosmisleno osuđuju pobačaj kao ubojstvo nevinog ljudskog bića proglašavajući ga teškim moralnim zlom“.
Na prvom mjestu ističe dokumenat Kongregacije za nauk vjere De abortu procurato (o namjernom pobačaju) objavljenom 18. studenog 1974. godine. Dokument iznosi glavne osude pobačaja od samih početaka Crkve do naših dana.
„Važno je istaknuti činjenicu da Crkva u navedenom dokumentu potvrđuje sud Drugoga vatikanskog Koncila da je pobačaj ‘užasan zločin’, dakle moralno zlo. Time slijedi liniju jednodušne kvalifikacije pobačaja kao ubojstva nevinoga ljudskog bića, a što je uvijek teški moralni nered, tj. teški grijeh.“
Matulić u knjizi piše kako je osnovno polazište Crkve u razumskom razjašnjavanju problema pobačaja utemeljeno u Svetom pismu – Bibliji.
„Tamo ona pronalazi da je čovjek stvoren na sliku i priliku Božju, i to kao muško i žensko. Čovjek je stvorenje kojemu su povjerena dobra života, zemlje i upravljanje tim dobrima. Čovjek je doista stvorenje ukoliko ima odnos prema Bogu Stvoritelju koji je u njega samog usadio njegove vrijednosti. Kršeći, negirajući, nepoštivajući ili oduzimajući temelje vrijednosti samom sebi ili drugom čovjeku, on se protivi samom Stvoritelju. Namjerno oduzimajući drugom čovjeku život, čovjek se stavlja na mjesto Stvoritelja, jedinoga gospodara života i smrti. Žena koja smatra pobačaj svojim pravom prisvaja sebi ulogu Boga jedinog apsolutnog Gospodara života. Samo on može oduzeti život, jer ga je on i stvorio“.
Borba za nerođene i dalje se nastavlja, kao i borba za ljudsko dostojanstvo u Hrvatskoj i posvuda u svijetu. Naša savjest je ona kojoj se moramo pokoravati, a ona dolazi od samog Stvoritelja. Njegov glas je taj koji odzvanja u našoj nutrini i njemu ćemo pogledati u lice i reći: Da, stali smo u zaštitu nerođenih!
Cijeli članak možete pročitati u tiskanom izdanju Veritasa – Glasnika sv. Antuna Padovanskoga u broju 3/2019.