Prvi kršćani, sve tamo do IV. st., slavili su Uskrs samo jedan dan, točnije u noći na Veliku subotu i samu nedjelju uskrsnuća Gospodnjega. Tek se kasnije u Jeruzalemu formira Vazmeno trodnevlje koje se spominje Isusova raspeća, pokopa i uskrsnuća. Slavlje Vazmenog trodnevlja, kakvog ga mi danas poznajemo, uvelike možemo zahvaliti papi Piju XII. koji je iz korijena reformirao ovo slavlje. Kako je bio običaj kod Židova, ali i u antičkom svijetu, slavlje nekog događaja počimalo je večer prije, stoga se spomen Isusova raspeća počinje slaviti već u noći Velikog četvrtka. Misa večere Gospodnje trebala bi biti jedina toga dana, bez obzira na to što postoji misa blagoslova ulja koju u jutarnjim satima predslavi biskup u zajedništvu sa svojim klerom. Na Veliki petak prvi su kršćani odbijali slaviti bilo kakvu liturgiju, već su se radije pridržavali strogog posta. Tek, ponovno u Jeruzalemu, potkraj IV. st. znamo da su kršćani ujutro vršili pobožnost klanjanja križu, a popodne bi se okupljali slušajući izvještaj muke Gospodnje. Zanimljivo je kako papa, sve do pred kraj VII. st., na taj dan nije želio primiti pričest, dok se vjernicima nudila ta mogućnost. Tek se u X. st. razvila opsežna liturgija Velikog petka, koja je bila sačuvana od strane Tridentskog koncila, da bi na kraju, kako smo već u uvodu spomenuli, dobila konačni pečat reformom pape Pija XII. „Majka svih bdijenja”, kako ju je nazivao sveti Augustin, ili Velika subota označavala je kontrast između svjetla i tame, posta i gozbe, žalosti i radosti, života i smrti, pada i uskrsnuća. Iako se liturgija Velike subote od XIV. st. slavila rano ujutro, zadnjom reformom 1951. godine vratio joj se onaj prvotni smisao (kontrast) tako što se ponovno slavila u noći sa subote na nedjelju. Sastojala se od: liturgije svjetla, liturgije riječi, liturgije krštenja i euharistije. Za kraj spomenimo samo kako se sve do VI. st. nije slavila euharistija nedjelje uskrsnuća Gospodnjeg, zato što je liturgija Velike subote završavala poslije ponoći. Tek kada je počela završavati prije ponoći, uveo se obrazac nedjeljne mise uskrsnuća Gospodnjeg.